Microîntreprinderile și regimul fiscal, de anul viitor

Legea 296/2023 a adus modificări importante la regimul impozitului pe venitul microîntreprinderilor, dar vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024.

Până la 31 decembrie 2023, condițiile micro le puteți citi aici Totul despre impozitul pe venitul microîntreprinderilor – Valentina Saygo

Definiția microîntreprinderilor

O microîntreprindere este persoana juridică română care îndeplinește cumulativ următoarele condiții, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

  1. A realizat venituri sub 500.000 € pe anul precedent
  2. A realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management în proporție de peste 80% din veniturile totale, adică din consultanță și management maxim 20% (excepție consultanța fiscală cu CAEN 6920)
  3. Are cel puțin un salariat (vezi clarificările de mai jos)
  4. Are asociați care dețin peste 25% la cel mult 3 microîntreprinderi (ei pot avea câte firme vor, dar maxim 3 pot fi plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, iar numarul maxim este 3 x nr.asociați)
  5. Capitalul social este deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ teritoriale
  6. Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată la Registrul Comerțului sau instanțele judecătorești (atenție când se deschide procedura de dizolvare să schimbați vectorul fiscal)

Clarificări (art.51 alin.(4))

  1. Prin salariat se înțelege persoana angajată cu CIM (contract individual de muncă) cu normă întreagă.
  2. Se admit mai multe CIM cu timp parțial, dar care însumate fac de-o normă întreagă.
  3. Au încheiate contracte de administrare sau de mandat, dar cu o valoare cel puțin egală cu salariul minim pe economie.

Activități excluse de la regimul micro

  1. Fondurile de garantare
  2. Domeniul bancar
  3. Asigurări, reasigurări, piețe de capital și intermediari ai acestor domenii
  4. Domeniul jocurilor de noroc
  5. Exploatarea zăcămintelor de petrol și gaze naturale

Impozitul micro în HoReCa

Firmele din HoReCa pot aplica regimul micro. Legiuitorul se referă la următoarele coduri CAEN: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630. În realitate, aceste firme sunt exceptate de la condițiile articolului 52, adică regulile de ieșire din sistemul de impunere.

Tot pentru activitățile menționate mai sus, în cazul în care aceste firme obțin venituri din alte activități, vor aplica impozitul pe profit pentru aceste activități (adică regim mixt de impunere), dacă îndeplinesc următoarele condiții:

  • Realizează venituri din consultanță și/sau management peste 20%
  • Realizează venituri din activitățile excluse (vezi doi pași mai sus)
  • Veniturile din alte activități au depășit plafonul de 500.000 €

Dacă aceste firme realizează venituri din activitățile exceptate, vor trece la impozit pe profit.

Reguli de aplicare a regimului micro

  1. Impozitul pe venitul microîntreprinderilor este opțional (și trebuie dovedită îndeplinirea condițiilor).
  2. Firmele pot opta pentru regimul micro, dacă îndeplinesc condițiile, doar de la începutul anului fiscal și NU în cursul lui și dacă NU au mai fost micro ulterior datei de 1 ianuarie 2023 (anul 2023 a devenit un fel de an zero pentru impozitul micro).
  3. Microîntreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit în cursul anului fiscal, opțiunea putând fi exercitată începând cu anul fiscal ulterior. Aici legiuitorul se referă la acele firme care îndeplinesc condițiile, dar nu vor să mai aplice regimul micro, pentru că nu le avantajează.
  4. Firmele nou înființate pot opta pentru regimul micro dacă îndeplinesc condițiile de la înființare și dacă angajează o persoană în primele 30 zile. Mare atenție cu acest termen, că se depășește ușor.
  5. Dacă se suspendă contractul de muncă al angajatului în cauză, condiția pentru micro se consideră îndeplinită numai dacă suspendarea nu este mai mare de 30 zile și se suspendă o singură dată în anul fiscal respectiv. În caz contrar, se trece la impozit pe profit. Așa că mare atenție la cazurile de suspendare a contractelor de muncă, iar aici mă refer la suspendările raportate în Revisal (ca exemplu concediul de îngrijire copil, concediu de studii, concediu fără salariu etc.).

Cotele de impozitare 1% și 3%

  1. Cota de 1% pentru micro care realizează venituri sub 60.000 € și care nu desfășoară activități de IT, HoReCa, activități juridice, medicale și sănătate.
  2. Cota de 3% pentru micro care:
    • Realizează venituri peste 60.000 €
    • Desfășoară activități principale sau secundarecorespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind 7 tehnologia informației, 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice – numai pentru societățile profesionale cu personalitate juridică, constituite de avocați potrivit legii, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

Pentru cota de 1%, dacă în cursul anului se depășește plafonul de 60.000 € sau desfășoară activitățile de mai sus, se trece la cota de 3% începând cu trimestrul în care se înregistrează situația.

Pentru cota de 3%, dacă nu mai desfășoară activitățile de mai sus și veniturile NU depășesc 60.000 €, se trece la cota de 1% începând cu trimestrul în care se înregistrează situația.

Dacă firma desfășoară activitățile de mai sus, dar și alte activități, cota este 3% și pentru veniturile din alte activități.

Reguli de ieșire din sistem în timpul anului

  1. Dacă firma depășește plafonul de 500.000 € sau ponderea veniturilor din consultanță 20%/80% în timpul anului, trece la impozit pe profit în trimestrul în care s-a depășit oricare din condiții, fără să mai poată opta vreodată pentru impozitul micro.
  2. La fel și în cazul în care încetează CIM-ul salariatului. Dacă încheie un alt CIM în termen de 30 zile de la încetarea raportului de muncă, cu condiția să fie încheiat pe durată nedeterminată sau determinată pe o perioadă de cel puțin 12 luni.
  3. Firmele care încep să desfășoare activitățile exceptate de la regimul micro, trec la impozit pe profit începând cu trimestrul respectiv.
  4. Intrarea sau ieșirea din sistem se comunică până la 31 martie a anului următor.
  5. Limitele fiscale se calculează pe baza veniturilor cumulate de la începutul anului, la cursul de schimb de la sfârșitul anului precedent.

Concluzii:

  1. Se mențin sumele scăzute din impozit, respectiv sponsorizările și achiziția casei de marcat.
  2. Sper că sunt clare precizările privind contractul de mandat sau de administrare. Am scris un articol detaliat aici Contractul de administrare – neglijat dar important – Valentina Saygo
  3. Condiția privind salariatul și ieșirea din sistem are destul de multe precizări, așa că mare atenție.
  4. Nu am intrat chiar în toate detaliile tehnice, dar să știți că am urmărit împreună întregul capitol din Codul Fiscal. Prevederile erau mai amestecate, să zicem că le-am mai aranjat un pic.
  5. Îmi mențin părerea că regimul micro nu este avantajos pentru toate domeniile de activitate, așa că mai bine luați decizia cu pixul în mână.
  6. Impozitul pe profit poate fi mai avantajos dacă nu ai profit.
  7. Mare atenție la vectorul fiscal pentru firmele nou înființate. Dragi antreprenori, contactați un contabil imediat cum ați înființat o microîntreprindere, că trebuie să aveți un angajat în primele 30 zile de la înființare.

Din 2023 începând, nu mai există soluții standard. Eficientizarea fiscală ține de fiecare entitate în parte, de nivelul veniturilor și al cheltuielilor, de situația asociaților și numărul microîntreprinderilor deținute, de domeniul de activitate, de marja comercială, de multe alte lucruri. Cel mai bine este să discutați cu un expert contabil sau consultant fiscal. Mai mult ca sigur că prietenii, sau vecinii, nu au aceeași situație.

Și pentru că schimbările sunt multe și se aplică diferit în funcție de domeniul business-ului, te invităm să participi pe 8 – 9 noiembrie la cursul online: Cum să-ți actualizezi contabil și juridic afacerea pentru 2024Va fi ultimul curs de anul acesta susținut de mine și probabil va fi cel mai bun curs pe care îl poți face anul acesta pentru tine și pentru business.

De ce să participi?

  • Dacă vrei să nu te mai sperie anul fiscal 2024. Să ai soluțiile și scenariile pregătite pentru orice situație.
  • Ca să ai în continuare un plan de creștere al afacerii tale.
  • Ca să nu spui “nu am știut” și să asculți sfaturile neprofesioniste din stânga – dreapta
  • Ca să-ți cunoști și înțelegi mai bine propria afacerea
  • Ca să cunoști alți antreprenori asemenea ție de la care te poți inspira
  • Ca să primești soluții aplicabile

Două zile de participare la curs, îți pot schimba drastic business-ul. Pentru că noi nu vorbim doar despre taxe, contracte și cheltuieli, vorbim ca de la antreprenor la antreprenor, și te sfătuim pe tine, ce ne sfătuim și pe noi.
Așadar te așteptăm pe 8 – 9 noiembrie, între orele 16.00 – 19.00, să povestim aplicat pe business-ul tău să găsim soluțiile de care tu ai nevoie să mergi mai departe și să crești, nu să stagnezi, închizi sau ieși în pierderi după ce îți plătești taxele la stat.

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Abonează-te la newsletter!

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top