Cheltuieli cu locuințele achiziționate pe firmă

Pentru că microîntreprinderile sunt puse pe butuci de către glorioșii noștri conducători, am zis să ne vedem de treaba noastră și să trecem la lucruri serioase.

Astăzi vorbim despre deductibilitatea cheltuielilor pentru imobilele rezidențiale achiziționate pe firmă și despre locuințele de serviciu, clarificări venite la pachet cu toate nebuniile din OUG 115/15 decembrie 2023.

Cum spuneam, OUG 115/15 dec 2023 a venit cu o serie de reglementări privind deductibilitatea cheltuielilor pentru locuințe de serviciu, sau locuințe rezidențiale achizitionate pe firmă.

Hai să începem.

La articolul 25 Cheltuieli alineatul (3) cheltuielile cu deductibilitate limitată litera j) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„j) Cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi repararea locuinţelor de serviciu, deductibile în limita corespunzătoare suprafeţelor construite prevăzute de Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

Aici fraza continua, înainte de 1 ianuarie 2024, cu: „care se majorează din punct de vedere fiscal cu 10%”… dar acum nu mai contează.

Mergem la litera k)

  1. k) 50% din valoarea cheltuielilor de funcţionare, întreţinere şi reparaţii aferente unui sediu aflat în locuinţa proprietate personală a unei persoane fizice, folosită şi în scop personal, corespunzătoare suprafeţelor puse la dispoziţia contribuabilului în baza contractelor încheiate între părţi, în acest scop;”.

Ce înțelegem de aici? Că dacă ai sediul firmei acasă, acolo unde locuiești, poți deduce maximum 50% din cheltuielile cu utilitățile, întreținere și reparații. Doar jumătate, da?

Se introduce o nouă literă, lit. k1), cu următorul cuprins:

k1) 50% din valoarea cheltuielilor de funcţionare, întreţinere şi reparaţii aferente unui sediu social achiziţionat de către contribuabil în clădiri de locuinţe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidenţiale definite potrivit prevederilor legale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activităţii economice. În cazul în care sediul social, aflat în patrimoniul contribuabilului, este utilizat în scop personal de către acţionari sau asociaţi, cheltuielile respective sunt considerate ca fiind efectuate în favoarea acestora, potrivit prevederilor alin. (4) lit. d), fiind nedeductibile la calculul rezultatului fiscal;”.

Ce-a vrut să zică legiuitorul? Dacă ai achiziționat un apartament pe firmă, dar nu produce venituri firmei și nici nu este activitate de birou, mai și locuiești în el, cheltuielile sunt deductibile limitat doar 50%.

Mai departe: Dacă niciuna dintre situațiile descrise mai sus nu se întâmplă, adică nu produce venituri, nici nu desfășori activitate de birou ci, din contra, locuiești tu în calitate de asociat, atunci clar cheltuielile cu acest apartament sunt nedeductibile, respectiv „sunt considerate ca fiind efectuate în favoarea acestora (asociaților).

Ce înseamnă asta? În cazul unui control, dacă ai noroc, scapi doar cu scăderea acestor cheltuieli din calculul rezultatului fiscal. Dacă nu ai noroc, îți sunt impozitate cu 10% venituri pe persoană fizică, în calitatea ta de asociat. Așa că… mare grijă!

Hai să vedem cum stă treaba și cu amortizarea:

La articolul 28 alineatul (12), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. i1), cu următorul cuprins:

i1) pentru un sediu social care nu este utilizat exclusiv în scopul activităţii economice, situat în clădiri de locuinţe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidenţiale definite potrivit prevederilor legale, înregistrate în patrimoniul contribuabilului, amortizarea este deductibilă la nivelul de 50%. În cazul utilizării sediilor sociale, aflate în patrimoniul contribuabilului, în scop personal de către acţionari sau asociaţi, amortizarea fiscală aferentă sediului social nu se deduce la calculul rezultatului fiscal;”.

Din acest paragraf, vedem că și amortizarea este considerată deductibilă parțial, adică 50% sau nedeductibilă integral, în a doua situație.

Eu NU încurajez antreprenorii să achiziționeze imobile, apartamente, locuințe pe firmă, mai ales dacă nu va fi folosit în activitatea economică, ca sediu, punct de lucru sau să producă venituri pe firmă. De ce?

  • Sunt mai multe considerente, în primul rând cel legat de costurile adiacente, al duratei de viață a unei firme care este mult mai mică decât viața însăși a antreprenorului.
  • altă problemă este cea a TVA-ului. Te bucuri la achiziție, forțând nota acum, și legea, apoi dai din colț în colț când închizi firma sau vinzi imobilul și nu vrei să îl plătești. Dacă mai prinzi și o creștere semnificativă de cotă de TVA, atunci frustrarea este maxim garantată.
  • Nu mai vorbesc în cazul unor asocieri nefericite: soț/soție; iubiți, frați. Să vezi când se ceartă sau se despart ce probleme se iscă, mai bine nu discutăm acum.

Să nu credeți că este o practică izolată, dimpotrivă.

Și iată că era nevoie de precizări clare în acest sens. Ceea ce mă bucură și mă scapă de explicații interminabile, că vorba aia, unde-i lege, nu-i tocmeală.

Profituri maxime să ai!

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Abonează-te la newsletter!

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top