Măsurile fiscal-bugetare propuse (și aprobate) de Guvern

Guvernul și-a asumat răspunderea pentru măsurile-fiscal bugetare propuse. A fost înfierată economia privată cu vreo 100 de miliarde de lei iar administrația publică cu doar 16 miliarde de lei. Avizul CES nu a mai contat, s-a dat liber la evaziune, furt, șpăgi, parandărăt și dezmăț pe bani publici. Pentru că, nu-i așa, proștii să plătească, că doar ei au făcut dezastrul de la buget.

Asta e cuvantul de ordine: mimam. Mimam grija, preocuparea si democratia. Mimam patriotismul!
  1. Se introduce impozitul minim pentru contribuabilii cu cifra de afaceri mai mare de 50.000.000 euro si care platesc impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, astfel: IMCA = 1% x (Venituri Totale – “Venituri care se Scad din VT” – Investitii – Amortizare), unde VS: venituri neimpozabile, venituri aferente costurilor stocurilor de produse, venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie, venituri din productia de imobilizari, venituri din subventii, venitruri din despagubiri. Se introduce un impozit suplimentar de 0,5% și pentru companiile de petrol și gaze cu o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro.
  2. Se introduce impozitul suplimentar pentru institutiile de credit de 2% asupra cifrei de afaceri – se va reduce la 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026
  3. Impozitul pe venitul microintreprinderilor

Cotele de impozitare:

1% pentru micro care realizeaza venituri sub 60.000 euro si care nu desfasoara activitatile de la pct. 2) (IT, Horeca, activ juridice, asistenta medicala si sanatate)

3% pentru micro care:

  • realizeaza venituri peste 60.000 euro sau
  • desfasoara activitati principale sau secundare corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind 7 tehnologia informației, 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice – numai pentru societățile profesionale cu personalitate juridică, constituite de avocați potrivit legii, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

Microintreprinderile care devin platitoare de impozit pe profit ca urmare a neindeplinirii conditiilor sau ca urmare a exercitarii optiunii, comunica iesirea din sistem pana la 31 martie a anului fiscal urmator.

Restul conditiilor pentru microintreprinderi raman valabile.

  1. NU avem modificari privind sponsorizarile.
  2. Se pastreaza (partial) facilitatile IT pana la 31 dec 2028.
  3. Scutirea pentru IT se aplica la un singur angajator pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei obtinute din salarii in baza unui singur CIM, pe baza optiunii exprimate in scris prin declaratie pe propria raspundere depusa la angajator. Partea din venitul brut ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati.
  4. Scutirea pentru Constructii se aplica la un singur angajator pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei obtinute in baza unui singur CIM, cu norma intreaga sau timp partial (asta nu e la IT), pe baza optiunii exprimate in scris prin declaratie pe propria raspundere depusa la angajator. Partea din venitul brut ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati.
  5. Scutirea pentru Agricultura se aplica la un singur angajator pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei obtinute in baza unui singur CIM, cu norma intreaga sau timp partial (asta nu e la IT), pe baza optiunii exprimate in scris prin declaratie pe propria raspundere depusa la angajator. Partea din venitul brut ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati.
  6. La capitolul “Venituri din activitati independente (PFA)” s-au introdus cheltuielile cu tichete de masa c si cheluieli cu deductibilitate limitata cu urmatoarea sintagma: “cheltuieli reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori sau dupa caz, echivalentul in lei al acestora, in aceleasi limite si conditii, precum si cu aceleasi destinatii ca cele prevazute de lege pentru acestea, acordat angajatilor care nu beneficiaza de tichete de masa ”.
  7. La art. 68 ¹ – Contracte din activitatea sportiva – Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut din care se deduce contributia de asigurari sociale de sanatate datorata si retinuta la sursa.
  8. Echivalentul in lei al tichetelor de masa intra in sfera “Avantajelor in bani sau in natura” respectiv “Venituri de natura salariala si asimilate salariilor”.
  9. Venituri neimpozabile de natura salariala:

– contravaloarea hranei acordate de catre angajator, in limita valorii maxime a unui tichet de masa (vezi detalii pct. 14 proiect)

– contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament in limita unui plafon anual de nivelul unui castig salarial mediu brut (vezi detalii pct 14 proiect)

  1. Venit net anual impozabil – Venitul net anual impozabil in sistem real se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, din care se deduce contributia de asigurari sociale (pensia). Nivelul contributiilor CAS si CASS nu poate depasi nivelul venitului net anual recalculat.
  2. Contributii sociale Contributia de asigurari sociale (pensie) are urmatoarele plafoane: de 12 si 24 salarii minime. Se elimina plata CAS la nivelul salariului minim pentru situatii de concediu medical sau concediu fara plata sau alte anomalii tehnice.
  3. Contributia de asigurari sociale de sanatate – se introduce sanatate pentru angajatii din constructii si agricultura.Se introduce sanatate la tichetele de masa (inclusiv echivalentul in lei a acestora), tichetele cadou si voucherele de vacanta.Se stabileste plafonul nou de CASS pentru venituri din activitati independente si contracte cu activitate sportiva, la nivelul a 60 de salarii minime pe economie. La determinarea bazei de calcul NU se iau in considerare pierderile fiscale anuale. Noile plafoane de sanatate sunt 6, 12, 24 si 60 salarii minime. Salariul minim la care se calculeaza plafoanele este cel din anul depunerii declaratiei unice. Se vor acorda bonificatii de 10% din CASS, dar nu se precizeaza in ce conditii.
  4. TVA – Se definesc produsele cu zahar adaugat 10g/100g pentru cota de TVA de 19%.Se modifica cota redusa de TVA de la 5% la 9% pentru locuinte, panouri fotovoltaice. Se pastreaza cota redusa de TVA de 5% pentru lemne de foc si derivate, sub conditionarea folosirii ca utilizator final si in scop de incalzire.Se modifica cota redusa de TVA de la 5% a majoritatii categoriilor anterioare la 9% si 1– se defineste notiunea de locuinta la momentul livrarii, in vederea aplicarii cotei reduse de 9% (nu 5%), respectiv: existenta utilitatilor, spatiu de odihna, pregatirea hranei, grup sanitar, finisaje, instalatii.

17. Impozitul special pentru bunurile imobile si mobile de valoare mare

PF proprietari de cladiri rezidentiale cu valoarea impozabila peste 2.500.000 lei (500.000 €). Cota de impozitare este de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea impozabila a cladirii si plafonul de 2.500.000 lei.

PF + PJ care detin autoturisme cu valoarea de achizitie peste 375.000 lei (75.000 €). Impozitul se datoreaza pe o perioada de 5 ani. Cota impozabial este de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea de achizitie si plafonul de 375.000 lei.

Atentie: termenul de declarare a impozitului este 30 aprilie pentru imobile si 31 decembrie pentru autoturisme, iar termenul de plata este 30 aprilie a anului pentru care se datoreaza.

  1. Derogare TVA la locuinte pana la 31 decembrie 2024: se aplica cota de 5% TVA cu suprafata utila de maxim 120 mp si valoarea sub 600.000 lei, daca au incheiat documente sau acordat avans in 2023. Derogarea se aplica pentru o singura locuinta/persoana fizica si doar pentru cele care, la momentul livrarii, pot fi locuite ca atare.

Masuri de combatere a evaziunii fiscale

Activitate economica ilicita = activitatea economica desfasurata de catre persoanele care nu sunt inregistrate fiscal, precum si activitatea economica desfasurata cu bunuri care NU au documente de provenienta.

Este interzisa efectuarea de activitati economice de catre persoanele care NU sunt inregistrate fiscal, inclusiv in perioada in care acestea sunt suspendate. Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei – 15.000 lei pentru persoane fizice si cu amenda de la 5.000 lei – 35.000 lei pentru persoane juridice.

Este interzisa efectuarea de activitati economice cu bunuri care NU sunt insotite de documente de provenienta. Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei – 15.000 lei pentru persoane fizice si cu amenda de la 5.000 lei – 30.000 lei pentru persoane juridice.

Sunt asimilate bunurilor fara documente de provenienta, numerarul si substitutele de numerar fara documente de provenienta. Bunurile si numerarul in cauza se confisca.

In cazul in care contraventia se repeta intr-un interval de 12 luni, amenda este de la 4.000 lei – 30.000 lei pentru persoane fizice si de la 10.000 lei – 60.000 lei pentru persoane juridice, precum si suspendarea activitatii pe o perioada de 15 zile.

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre: ANAF, Autoritatea Vamala Romana si ANPC.

Persoanele care nu pot justifica averile pe care le au vor plăti un impozit de 70%, în loc de 16% cum este în prezent. Prin decizia de impunere ANAF va stabili cuantumul impozitului şi al accesoriilor.

Masuri pentru consolidarea disciplinei financiare

  1. RO e-Sigiliu

Se instituie sistemul RO e-Sigiliu pentru trasabilitatea transporturilor. RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea dispozitivelor electronice si a unei aplicatii informatice. Aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor se realizeaza de catre ANAF si Autoritatea Vamala in baza unei analize de risc. Neindeplinirea obligatiei de catre conducatorul auto este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei – 50.000 lei.

  1. Orice venituri realizate de persoanele fizice a caror sursa nu a fost identificata, se impun cu o cota de 70%.
  2. O serie de contraventii din domeniul eoconomic NU beneficiaza de posibilitatea achitarii, in termen de 15 zile, a jumatate din minimul amenzii, din Legea contabilitatii, Legea 70/2015 privind operatiunile de incasari si plati in numerar, OUG 193/2002 privind sistemele moderne de plata, OUG 28/1999 privind utilizarea casei de marcat, Codul de procedura fiscala, Codul Fiscal, e-Transport, etc. Respectivele amenzi au fost dublate prin modificarea actelor normative.
  3. Operatorii economici care efectueaza livrari sau servicii B2B, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul RO e-Factura.

Operatorii economici care efectueaza livrari sau servicii cu insitutiile publice (B2G), au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul RO e-Factura.

Operatorii economici – persoane impozabile nestabilite, dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania, pentru livrarile de bunuri si servicii efectuate B2B, au obligatia incepand cu data 1 ianuarie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul RO e-Factura.

Termenul de transmitere este de maxim 5 zile lucratoare.

Amenzi: PJ mari contribuabili 5.000 lei – 10.000 lei; contribuabili mijlocii 2.500 lei -5.000 lei; contribuabili mici + persoane fizice 1.000 lei – 2.500 lei. Exceptie perioada 1 ianuarie – 31 martie nu se sanctioneaza.

  1. Modificari la Codul de Procedura Fiscala – Organele fiscale locale au termene exacte pentru transmiterea bazelor de date privind bunurile imobile si mijloace de transport detinute de persoanele fizice. Nerespectarea termenelor se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei – 5.000 lei.
  2. ONG-urile care au primit subventii, sponsorizari si alte forme de finantare, care depasesc valoarea X (stabilita ulterior prin ordin MF, intocmesc o declaratie care evidentiaza sumele primite, respectiv utilizate. Situatiile financiare si declaratia mentionata vor fi auditate. Prevederile se aplica pentru situatiile financiare 2023.
  3. Neutilizarea casei de marcat pentru sume de pana la 300 lei este de 2.000 lei; pentru sume de pana la 300 lei dar mai mari de 3% din valoarea bunurilor nemarcate este de 5.000 lei; pentru sume intre 300 lei – 1.000 lei amenzile sunt intre 6.000 lei – 12.000 lei; pentru sume mai mari de 1.000 lei amenzile sunt intre 15.000 lei – 30.000 lei.

Masuri privind operatiunile de incasari si plati in numerar

Incasari de la operatori economici – plafon zilnic de 1.000 lei/persoana.

Incasari magazine cash & carry – plafon zilnic de 2.000 lei/persoana.

Plati catre operatori economici – plafon zilnic de 1.000 lei/persoana, dar nu mai mult de 2.000 lei in total.

Plati catre magazinele cash & carry – plafon zilnic total de 2.000 lei.

Plati din avansuri spre decontare in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei/persoana.

Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile mai mari de 1.000 lei si respectiv 2.000 lei in cazul magazinelor cash & carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 1.000 lei, respectiv 2.000 lei.

Sunt interzise platile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile mai mari de 1.000 lei si respectiv 2.000 lei in cazul magazinelor cash & carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 1.000 lei, respectiv 2.000 lei. Suma care depaseste acest plafon se poate achita numai prin instrumente de plata fara numerar.

Operatiunile intre operatorii economici si persoane fizice – plafon zilnic de 5.000 lei/persoana pana la 31 decembrie 2024 si 2.500 lei dupa 1 ianuarie 2025. Sunt interzise platile fragmentate.

In cazul returnarilor de bunuri sau neprestarii de servicii catre persoanele fizice – plafon de 5.000 lei pana la 31.12.2023 si 2.500 lei dupa 1 ianuarie 2025.

Operatiunile de incasari si plati numerar intre persoane fizice si institutiile bancare – plafon zilnic 10.000 lei/tranzactie pana la 31.12.2024 si 5.000 lei dupa 1 ianuarie 2025.

Sumele in numerar din casieria operatorilor economici nu pot depasi plafonul de 50.000 lei.

Nerespectarea prevederilor se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma incasata/platita sau detinuta in casierie, dar nu mai putin de 500 lei.

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Abonează-te la newsletter!

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top