Plafoanele de încasări și plăți în numerar – noile modificări

Încă de la apariția proiectelor pentru noile modificări fiscale, cel mai tare m-au speriat plafoanele de plăți în numerar, deoarece multe activități vor fi afectate și, după cum ne-am obișnuit, legiuitorul nu are cum să le prevadă pe toate.

Așa că încep „traducerea” pachetului de măsuri cu modificările la Legea 70/2015 privind operațiunile de încasări și plăți în numerar, care intră în vigoare de la data de 11 noiembrie 2023.

În accepțiunea legii menționate, în categoria persoanelor juridice intră urmatoarele entități:

  • Persoane juridice (societăți comerciale și ONG-uri)
  • Persoane fizice autorizate
  • Întreprinderi individuale
  • Întreprinderi familiale
  • Liber profesioniști
  • Persoane fizice independente
  • Asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică

Tranzacții între PJ

  • Încasări de la persoane juridice – 1.000 lei/persoană
  • Plăți către persoane juridice – 1.000 lei/persoană, dar nu mai mult de 2.000 lei pe zi
  • Plăți către magazinele cash & carry – 2.000 lei/zi
  • Plăți din avansuri spre decontare – 1.000 lei/persoană pe zi
  • Este interzisă încasarea/plata fragmentată a facturilor mai mari de 1.000 lei (maxim 1.000 lei numerar, restul prin bancă)
  • Sumele acordate ca avans intră în calculul plafonului zilnic
  • În cazul facturilor stornate pentru bunuri nelivrate sau servicii neexecutate, se păstrează aceleași plafoane

Tranzacții între PJ și PF

  • Încasări și plăți de la PF – 5.000 lei/persoană
  • Este interzisă încasarea/plata fragmentată a facturilor mai mari de 5.000 lei (maxim 5.000 lei numerar, restul prin bancă)
  • Plafonul se aplică pentru dividende, cesiuni, primiri și restituiri de împrumuturi, finanțări etc.
  • Excepție: contractele de vânzare – cumpărare cu plata în rate
  • Sunt interzise împrumuturile în numerar între PJ și PF care au calitatea de asociați, acționari, administratori, alți creditori. Acestea se vor efectua numai prin transfer bancar!
  • Excepție pentru organizatorii de nunți & botezuri – aceștia pot solicita fiscului aprobarea unui alt plafon
  • În cazul returnării de bunuri sau neprestarea de servicii către persoane fizice, se păstrează aceleași limite

Plafonul de 5.000 lei este valabil până la 31.12.2024. Din 2025 acesta se modifică la 2.500 lei pe zi.

Tranzacții între PF

Încasări și plăți în numerar între persoane fizice – 10.000 lei pe zi – valabil până la 31.12.2024.

Din 2025 plafonul se modifică la 5.000 lei pe zi.

Sunt interzise încasările și plățile fragmentate în numerar peste acest plafon.

 Plafonul de casă

Se introduce plafonul de casă pentru numerarul zilnic în sumă maximă de 50.000 lei la sfârșitul zilei.

Sumele care depășesc acest plafon se depun la bancă în termen de două zile lucrătoare.

În cazul PJ care au organizate distinct mai multe casierii, plafoanele pentru soldul de casă se aplică pentru fiecare casierie în parte (punct de lucru declarat, registru de casă distinct și cont contabil analitic).

Același lucru este valabil și pentru casieriile multi-valute, pentru fiecare valută în parte (este doar opinia mea, legea nu precizează).

Excepție: se admite depășirea plafonului de casă numai cu sumele aferente plății salariilor, precum și a altor operațiuni cu PF, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare de la plata acestora.

Plafoanele nu se aplică pentru următoarele tranzacții:

  • Depunerea de numerar la bancă/automate de numerar
  • Plata cheltuielilor de deplasare (pentru diurnă, transport, cazare si cheltuieli neprevăzute)
  • Plata taxelor, impozitelor, contribuțiilor, amenzilor și a altor obligații la bugetul de stat consolidat
  • Retragerea de numerar de la banca pentru plata salariilor si a altor plăți către PF

Este interzisă acordarea oricăror avantaje clienților pentru efectuarea de plăți în numerar!

Nerespectarea prevederilor se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită sau deținută în casierie, pentru fiecare tip de operațiune, dar nu mai puțin de 500 lei.

Încă sunt multe dileme, multe contradicții, multe păreri. Din păcate nu vom avea norme metodologice sau puneri în aplicare la acest act normativ, dar în mod cert vom avea multe amenzi.

Să vă ferească Fiscul!

Și pentru că schimbările sunt multe și se aplică diferit în funcție de domeniul business-ului, te invităm să participi pe 8 – 9 noiembrie la cursul online: Cum să-ți actualizezi contabil și juridic afacerea pentru 2024Va fi ultimul curs de anul acesta susținut de mine și probabil va fi cel mai bun curs pe care îl poți face anul acesta pentru tine și pentru business.

De ce să participi?

  • Dacă vrei să nu te mai sperie anul fiscal 2024. Să ai soluțiile și scenariile pregătite pentru orice situație.
  • Ca să ai în continuare un plan de creștere al afacerii tale.
  • Ca să nu spui „nu am știut” și să asculți sfaturile neprofesioniste din stânga – dreapta
  • Ca să-ți cunoști și înțelegi mai bine propria afacerea
  • Ca să cunoști alți antreprenori asemenea ție de la care te poți inspira
  • Ca să primești soluții aplicabile

Două zile de participare la curs, îți pot schimba drastic business-ul. Pentru că noi nu vorbim doar despre taxe, contracte și cheltuieli, vorbim ca de la antreprenor la antreprenor, și te sfătuim pe tine, ce ne sfătuim și pe noi.
Așadar te așteptăm pe 8 – 9 noiembrie, între orele 16.00 – 19.00, să povestim aplicat pe business-ul tău să găsim soluțiile de care tu ai nevoie să mergi mai departe și să crești, nu să stagnezi, închizi sau ieși în pierdere după ce îți plătești taxele la stat.

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Abonează-te la newsletter!

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top