Rezumatul modificărilor fiscale – o șaorma cu de toate

Ca să nu mă prindă toamna până reușesc să detaliez cele mai importante modificări de Cod Fiscal, recunosc că am furat startul și am detaliat aici suprataxarea contractelor de muncă cu timp parțial, mai ales că au impact imediat. Iată că m-am răzgândit și  sintetizez mai jos cele mai importante măsuri publicate în OG 16/2022.

MODIFICĂRI IMEDIATE

Suprataxarea contractelor de muncă cu timp parțial

Intră în vigoare pentru veniturile realizate în luna august, cu termen declarare și plată până la 25 septembrie 2022 – am detaliat aici.

Modificări pentru facilitățile acordate în construcții și în agricultură

  • Se modifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri față de care se acordă facilitatea fiscală,  de la cea aferentă anului anterior la cea din anul curent. Acest lucru poate duce, în unele cazuri, la imposibilitatea de acordare a facilității în unele luni calendaristice, chiar dacă obligația de acordare a salariului minim de 3.000 lei se menține – intră în vigoare la trei zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
  • Se modifică modalitatea de calcul a ponderii procentului de 80% cifra de afaceri din construcții din total cifra de afaceri.  În situația unei societăți care realizează cifra de afaceri cu cod CAEN de construcții, dar realizează și venituri din străinătate, aceasta este exclusă de la calcul activității în construcții și inclusă în cifra totală de afaceri. Astfel, pentru acele societăți care au o cifră de afaceri din construcții realizată în afara tării mai mare de 20%, nu vor putea fi acordate facilitățile salariaților din țară, însă vor avea obligația de menținere a salariului minim de 3.000 lei – intră în vigoare la trei zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
  • Se micșorează plafonul pentru care salariații din firmele de construcții și agricultură pot beneficia de facilitatea fiscală specifică (respectiv de reducerea taxelor), de la 30.000 lei la 10.000 lei,  începând cu veniturile lunii august 2022, cu termenul de declarare și plată până la 25 septembrie 2022.

MODIFICĂRI DE LA 1 IANUARIE 2023

Se elimină impozitul specific pentru Horeca.

Se elimină facilitățile pentru salariații sezonieri din Horeca. 

Modificări la impozitul pe profit

  • Se extinde acordarea scutirii de impozit pe profit pentru profitul reinvestit în retehnologizare, aparate de control si facturare, programe informatice.
  • Impozitul pe dividende plătite de o persoană juridică unei alte persoane juridice, se majorează de la 5% la 8%.
  • Prin eliminarea impozitului specific cu 1 ianuarie 2023, companiile din Horeca revin la impozit pe profit.

Modificări la impozitul pe venitul microîntreprinderilor

  • Impozitul micro devine opțional în loc de obligatoriu.
  • Pentru aplicarea regimului micro, se diminuează  plafonul cifrei de afaceri de la 1.000.000 euro la 500.000 de euro la finalul anului precedent și se impune obligativitatea unui salariat cu normă întreagă.
  • Pentru aplicarea opțională a regimului micro, se limitează opțiunea la maxim trei firme controlate (peste 25% părți sociale ale unui asociat).
  • Cota de impozitare pentru micro devine unică de 1% și se elimină cota de 3%, în corespondență cu obligativitatea unui salariat cu normă întreagă.
  • Impozitul pe dividende plătite de o persoană juridică unei alte persoane juridice, se majorează de la 5% la 8%.
  • Prin eliminarea impozitului specific cu 1 ianuarie 2023, companiile din Horeca  pot opta pentru impozitul micro dacă este mai favorabil, chiar dacă au cifra de afaceri mai mare de 500.000 euro.
  • Se exclud din impozitarea micro firmele care realizează venituri din consultanță și management mai mult de 20% din veniturile totale. Actul normativ nu face referire la codurile CAEN exceptate. Se așteaptă norme metodologice. 
  • Se exclud din impozitarea micro firmele care au activități în domeniul bancar, asigurări, reasigurări, intermedieri financiare, jocuri de noroc, exploatare petrol si gaze naturale.

Impozitul pe dividende

Impozitul pe dividende pentru persoane fizice se modifică de la 5% la 8%.

Impozitul pentru veniturile din activități independente – PFA cu normă de venit

  • Se modifică plafonul de la 100.000 euro la 25.000 euro pentru PFA-urile care au optat pentru norma de venit. Cei care depășesc acest plafon, vor fi impozitați în sistem real.  

Contribuția socială (pensia) pentru veniturile din activități independente

  • Dacă venitul realizat este mai mic de 12 salarii minime brute, contribuția la pensii nu se datorează.
  • Dacă venitul realizat este cuprins între 12 si 24 salarii minime brute, contribuția la pensii se datoreaza la 12 salarii minime brute. (2.550 lei x 12 luni x 25% cota CAS = 7.650 lei/an).
  • Dacă venitul realizat este peste 24 de salarii minime brute, contribuția la pensii se va datora la 24 de salarii minime brute (2.550 lei x 24 luni x 25% cota CAS = 15.300 lei/an).

Contribuția la sănătate

  • Dacă venitul realizat este mai mic de 6 salarii minime brute, contribuția la sănătate nu se datorează, dar poate fi opțională.
  • Dacă venitul realizat este cuprins între 6 si 12 salarii minime brute, contribuția la sănătate de 10% se datoreaza la 6 salarii minime brute.
  • Dacă venitul realizat este cuprins între 12 si 24 de salarii minime brute, contribuția la sănătate de 10% se va datora la 12 salarii minime brute.
  • Dacă venitul realizat este peste 24 de salarii minime brute, contribuția la sănătate de 10% se va datora la 24 de salarii minime brute.

Impozitul pe salarii

  • Se elimină din categoria veniturilor neimpozabile, cheltuielile făcute de angajator pentru angajați: pensia facultativă în limita a 400 euro pe an, asigurarea facultativă de sănătate în limita a 400 de euro pe an, testările Covid, indemnizațiile pentru telemuncă de 100 lei pe săptămână. Toate facilitățile oferite salariaților se plafonează la 33% din salariul de bază. Diferența se va impozita ca și avantaj de natura salarială, cu consecința directă a diminuării netului la angajat.
  • Sunt considerate avantaje de natură salarială: cheltuieli de cazare, hrană, îmbrăcăminte, personal pentru munci casnice, precum și alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un preț mai mic decât prețul pieței.
  • Se modifică modul de calcul a deducerii personale, necesară la calculul salarial. 

Impozitul pe transferul bunurilor imobiliare

  • Se elimină cota forfetară neimpozabilă de 450.000 lei  pentru vânzările de clădiri și terenuri ale persoanelor fizice, cu consecința creșterii impozitelor reținute la sursă de către notari la data semnării contractelor. Din anul 2017 au fost impozitate numai valorile care depășeau suma de 450.000 lei.

Impozitul pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor (chirii)

  • Se elimină cota forfetară de 40% care se scade din baza de impozitare (având ca scop acoperirea cheltuielilor adiacente), ducând la un impozit pe venit de 6%, față de un impozit pe chirii de 10%. O altă consecință este lărgirea bazei de impozitare pentru contribuția la sănătate. Această măsură se va resimți în 2024 la completarea declarației unice pentru anul 2023.
  • Se reintroduce obligativitatea declarării contractelor de închiriere la ANAF, în maxim 30 zile de la semnare sau modificare  contractului. 

Taxa pe Valoarea Adăugată

  • Se majorează cota de TVA de la 5% la 9% pentru serviciile de cazare, restaurant și catering.
  • Se majorează de la 9% la 19% cota de TVA pentru băuturile pe bază de zahăr.
  • Se majorează plafonul pentru livrarea de locuințe cu cota redusă de TVA de 5% de la 450.000 lei la 600.000 lei, cu menținerea suprafeței de 120 mp și se limitează numărul de achiziții la una singură, față de lipsa de limitare din prezent.

Impozitele locale – impozitul pe clădiri

  • Se elimină evaluarea la cinci ani pentru clădirile nerezidențiale.
  • Se stabilește valoarea impozabilă pe baza grilei notariale. 
  • Se stabilește impozitare unică pentru persoane fizice și juridice pentru clădiri rezidențiale la minim 0.1% (fără o limită maximă).
  • Se stabilește impozitare unică pentru persoane fizice și juridice pentru clădiri nerezidențiale la minim 0.5% (fără o limită maximă).

Modificarea plafonului pentru obligativitatea încasării cu cardul (OUG nr. 193/2002)

Se modifică plafonul pentru obligativitatea încasării cu cardul (POS) de la 50.000 euro la 10.000 euro. Un articol mai vechi aici
Nu te speria dacă nu înțelegi mare lucru sau dacă ai multe întrebări.  Nici eu nu am apucat să parcurg tot materialul, nu am apucat să diger, nu am apucat să găsesc soluții, pentru că actul normativ este scris în limbajul specific si greu inteligibil, cu trimiteri la zeci de articole și paragrafe.  Voi detalia pe parcurs spețele de mare interes și care impactează mulți antreprenori, cu recomandări punctuale unde este cazul. Probabil că voi avea nevoie de multe ligheane cu apă rece și voi continua să înjur cu patos. Dar trecem noi și peste aceste momente dificile. 

Trimite-mi un email la valentina.saygo@askfor.ro dacă vrei să stabilim o ședință de consultanță.

Foto credit: Oku

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

 

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Abonează-te la newsletter!

16 comentarii pentru “Rezumatul modificărilor fiscale – o șaorma cu de toate”

  1. Nicolae Pereni

    Deci daca firma de comert are 600000 euro CA 2022 automat 2023 este pe 16 % nu mai este obtional

    1. Automat, dar poate ca nu e un lucru rau, daca marja de profit e mica. Sau imparti activitatea pe 2 micro, altele decat aceasta, in cazul in care deja a depăsit plafonul!

  2. Buna ziua,

    Citesc cu interes si apreciez comentariile dvs. – chiar imi sunt de mare ajutor, multumesc !

    In ceea ce priveste Contributia la sanatate, s-a strecurat cumva o greseala sau nu interpretez eu bine ?
    Dvs. spuneti :
    „Dacă venitul realizat este cuprins între 6 si 12 salarii minime brute, contribuția la sănătate se datoreaza la 12 salarii minime brute ”
    Eu din lege am inteles ca in aceasta situatie, se datoreaza la 6 salarii minime brute.

    Multumesc !

  3. Florica RAUTA

    Buna seara,nu stiu daca nu gresesc dar parca la sanatate la venituri intre 6 salarii minime pina la 12 salarii minime,CASS-ul se calculeaza la 6 salarii minime.

  4. Buna ziua,

    Observ o mica eroare la baza de calcul a CASS la venituri intre 6 si 12 salarii minime unde baza este nivelul a 6 salarii minime. Sau poate inteleg eu gresit.
    Multumesc mult pentru tot ajutorul pe care ni-l oferiti in aceasta lume nebuna in care traim.

    O zi cu spor,
    Onita

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top