Impozitarea bacșișului

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sfârșitul anului a venit cu publicarea multor acte normative, printre care “Legea 376 pentru modificarea și completarea OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale” care a ascuns bine prevederile de legalizare a bacșișului, cu intrarea în vigoare de la 1 ianuarie 2023.

“Definiția bacșișului = orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client, în plus față de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de către operatorii economici care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN – Restaurante, CAEN – Baruri și alte activități de servire a băuturilor.”

Surprinzător, în ochii legiuitorului bacșișul este legal doar în zona HoReCa (parțial, pentru că nici aici nu se aplică la toate activitățile industriei), fără a lua în considerare alte domenii în care este prezent nefiscalizat: saloanele de înfumusețare, spălătorii auto, taxiuri, livratori etc.

Bacșișul nu poate fi asimilat, din punctul de vedere al TVA, unei livrări de bunuri sau unei prestări de servicii. Adică bacșișul este scutit de TVA.

Acesta se evidențiază pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de încasare a acestuia (cash sau card).

Cuantumul bacșișului (în opinia legiuitorului) poate fi între 0% și 15% din valoarea consumației.

Operatorul ecomomic are următoarele obligații:

  • Înmânează clientului nota de plată, prealabil emiterii bonului fiscal
  • Nota de plată conține o rubrică distinctă în care clientul înscrie suma oferită drept bacșiș
  • Bacșișul se evidențiază distinct pe același bon fiscal cu bunurile/serviciile livrate sau prestate
  • Bacșișul este evidențiat ca articol distinct în baza de date a casei de marcat
  • Evidența contabilă pe analitice distincte a sumelor încasate ca bacșiș
  • Distribuie integral salariaților, pe baza unei evidențe nominale a acestora
  • Stabilirea Procedurii de distribuire a bacșișului prin Regulamentul Intern
  • Se impozitează și se reține la sursă ca „venituri din alte surse” cu impozit de 10%
  • Impozitul se declară și se plătește lunar de către operatorul economic, prin formularul 100 – Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat
  • Veniturile persoanelor fizice se raportează anual (28 februarie 2023) prin formularul 205 – Declarația informativă privind impozitul reținut la sursă

În cazul emiterii facturii fiscale, bacșișul se evidențiază distinct și pe aceasta, urmând regimul fiscal al facturii (legiuitorul se referă distinct la protocol, în limitele nivelului de deductibilitate).

Este interzisă condiționarea, sub orice formă, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordare a bacșișului.

Excepții: curierii care livrează produse la domiciliul clientului nu au obligația de a evidenția bacșișul pe bonul fiscal, dar pot opta pentru impozitarea acestuia.

Bacșișul nu poate fi considerat venit al operatorului economic și nu se aplică rețineri pentru contribuții sociale.

Amenzi: nerespectarea acestor prevederi se sancționează cu amendă între 2.000 lei și 4.000 lei.

Scăpări

  • Impozitarea bacșișului nu este prevăzută în Codul Fiscal, ci în actul normativ care reglementează utilizarea caselor de marcat.
  • Nu înțeleg de ce legiuitorul s-a limitat la impozitarea bacșișurilor obținute doar în baruri și restaurante, fără a lua în considerare alte activități unde ar fi fost necesar (mă refer la zona beauty, unde știm că există multă evaziune fiscală)
  • Obligații birocratice suplimentare pentru operatorii economici (setarea caselor de marcat, modificarea Regulamentului Intern, implementarea Procedurii de distribuire, declarații suplimentare lunare și anuale)
  • Creșterea costurilor administrative și consumabilelor
  • Timp suplimentar în finalizarea operațiilor de plată
  • Impozibil de aplicat la unitățile tip fast-food, unde nu există notă de plată
  • Conformarea voluntară va fi destul de scăzută și doar în zonele de plată cu cardul. Pentru cele cash prevăd același comportament.

Avantaje

  • Avantajul major este al salariaților din HoReCa, pe care îi scoate din zona gri și vor putea fi considerați bancabili
  • Reguli clare și transparente ale distribuirii bacșișului în unitate. Știm că sunt entități la care acest proces nu este transparent și echitabil.
  • Avantaje pentru clienții utilizatori de card, care nu utilizează cash și care nu plăteau bacșiș.

Impozitarea bacșișului este o măsură dorită de o parte din HoReCa și hulită de restul. Și pentru că diavolul stă în detalii, vine la pachet cu o implementare costisitoare pentru operatorii economici. Care vor fi efectele, vom trăi și vom vedea, dar nu cred că vor fi cele scontate de legiuitor. Sper doar că va avea o durată de viață mai lungă decât precedenta tentativă, care a rezistat doar o lună. Dar, vorba aceea, unde-i lege, nu-i tocmeală.

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top