Ordonanta de urgenta 67/2022 care a introdus cei 200 lei neimpozabili la salariul minim si despre care am scris aici, a mai venit cu o “surpriza” pentru firmele de curierat, pe care le obliga sa raporteze la fisc toate trimiterile ramburs, adica acele colete cu plata la livrare.
Este adevarat ca ma surprinde graba cu care s-a adoptat acest act normativ, pentru ca nu vad “situatia de urgenta extraordinara” si am fi preferat toti o lege cu timp de dezbatere, norme, formulare si termene, dar aceasta practica ramane un vis frumos.
Expunerea de motive a actului normativ vorbeste despre lucruri tehnice, adica “administrarea fiscala a activitatilor din comertul electronic necesita o abordare diferita fata de cea reglementata prin procedurile utilizate in mod curent; absenta unei locatii fizice pentru derularea tranzactiilor; dificultatea identificarii jurisdictiei fiscale; utilizarea unor metode de plata variate: ramburs, online sau criptomonede”, dar in fapt, ea pune degetul acolo unde ne doare pe noi, majoritatea celor cinstiti, onesti si corecti: “neinregistrarea fiscala si nedeclararea veniturilor, creand avantaje concurentiale incorecte”.
Prin urmare scopul acestei OUG este clar: identificarea celor care fac evaziune fiscala, dar si protejarea cumparatorilor de tepe, lucru laudabil, de altfel.
Ce zice ordonanta?
“In scopul conformarii fiscale, furnizorul de servicii postale de trimitere contra ramburs este obligat sa furnizeze lunar organului fiscal (…) trimiterile postale care au ca particularitate achitarea de catre destinatar expeditorului, prin intermediul retelei postale, a contravalorii bunului (…)”.
Informatiile solicitate:
- Numarul de inregistrare si data trimiterii postale
- Datele de identificare a expeditorului
- Numele si prenumele sau denumirea destinatarului
- Adresele de expeditie si livrare
- Contravaloarea bunului livrat
Perioada de stocare a datelor este de 5 ani.
“Furnizarea datelor se face prin completarea unei declaratii pe propria raspundere de catre contribuabili/platitori sau de catre furnizorii de servicii postale de trimitere contra ramburs.” Adica mai apare un formular in relatia expeditor-curier-destinatar.
Este un semnal de alarma pentru persoanele fizice care fac comert pe diverse platforme de anunturi, pe social media, fara sa fie inregistrate fiscal sau cu vreo forma de organizare, mai ales ca au luat avant vanzarile de second-hand, decluttering sau sustenabilitate. Daca vinzi sporadic de prin casa sau din sifonier, nu e o problema si cel mai bine ar fi sa incasezi prin banca. Dar daca ai facut o afacere pe persoana fizica, fara sa iti declari veniturile, vei avea de plata.
Nu va faceti grji in privinta datelor personale, ordonanta are prevederi privind prelucrarea datelor cu caracter personal. Oricum vom primi spam-uri, ca doar ne-am obisnuit cu vanzarea bazelor de date de la case mai inalte, gen Recom si altele.
Masura este buna, chiar daca nu imi dau seama care este valoarea acestei piete, dar tot nu inteleg graba ei, fara sa vina la pachet cu toata formularistica si metodologia de raportare.
Singura mea dilema este daca Posta Romana are intre timp pc-uri sau daca va face raportarea de pe ceasloave. Doar intreb.
Foto credit: Oku
Trimite-mi un email la valentina.saygo@askfor.ro dacă vrei să stabilim o ședință de consultanță și să detaliem speța ta.
Mai multe lucruri interesante poți afla din cartea Ghidul Antreprenorului Începător. Răsfoiește-o un pic, sigur găsești ceva util.
Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!
Dacă vrei să ținem legătura sau să lași un comentariu, apasă subscribe!
Caută-mă și pe Youtube și apasă pe clopoțel!
2 comentarii pentru “Mai usor cu cash-ul la ramburs, ca te paste fiscul!”
Eu văd in aceasta măsura și o varianta de control a plătitorilor de numerar. De câțiva ani tot circula zvonul ca plățile vor fi curând făcute doar cu cardul pentru controlul efectiv al veniturilor persoanelor fizice. Și nu e o măsura românească, este răspândită in întreaga uniune europeană. Deja in vestul Europei sunt locuri unde nu se mai poate plăti cu cash. (chiar mi s-a întâmplat personal, in Amsterdam in câteva locuri) Ca și măsurile pe timpul pandemiei care erau identice in fiecare țara, coordonate “de sus” și acestea legate de circulația banilor este tot o acțiune coroborata.
Corect!