Impozitul pe locuințe nerezidențiale – de luat în calcul

Din 1 ianuarie 2016 s-a modificat modul de calcul și cotele privind impozitul pe clădiri, în mod special cele aflate in proprietatea persoanelor juridice. Dacă anterior era o singură departajare, în funcție de categoria de proprietar: persoană fizică sau persoană juridică, a apărut o altă departajare, legată de destinația imobilului: rezidențială sau nerezidențială. Consider că sunt încă multe neclarități, așa că am strâns o serie de recomandări de luat în calcul.

Modul de calcul al impozitului pe clădiri:

1. Pentru mobilele cu destinatie nerezidențială, impozitul se calculeaza cu aplicarea cotei de 0,2 – 1,3% (procentele vor fi stabilite de consiliile locale) față de: 
♣ valoarea de evaluare efectuată în ultimii 5 ani, pe baza unui raport al unui evaluator autorizat;
♣ valoarea de achiziție, în cazul în care imobilul a fost achiziționat în ultimii 5 ani;
♣ valoarea construcției, în cazul în care construcția este mai nouă de 5 ani.
2. În cazul în care proprietarul persoana fizică nu dispune de o evaluare, cota de impunere va fi de 2% asupra valorii impozabile.
3. În cazul destinației mixte (partial locuință și partial sediu de firmă, pfa, punct de lucru etc.), impozitul se calculează proporțional cu spațiul folosit (rezidențial și nerezidențial).
4. În cazul în care spațiul este folosit doar ca domiciliu fiscal (fără desfășurarea activității), impozitul se calculează ca pentru persoanele fizice.
5. În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un sediu în care se desfășoară activitatea economică și cheltuielile cu utilitățile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se va calcula majorat.

Recomandări pentru persoanele fizice care au declarat sediu de firmă sau PFA la domiciliul lor:

1. Verificați modul de desfășurare a activității (activitatea să se desfășoare la terți).
2. Evitați decontarea cheltuielilor cu utilitătile în cazul de mai sus.
3. Activitatea desfășurată la terți ar putea fi fi taxată negativ, în cazul în care intenționați să înregistrați firma în scopuri de TVA.

Recomandări pentru persoanele fizice în ale caror imobile se desfaăoară activități economice:

1. Solicitați evaluarea imobilelor și raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, din 5 in 5 ani.
2. Atenție la imobilele cu destinație mixtă, în așa fel încât să fie ușor de determinat diferențierea dintre cele doăa tipuri de folosință rezidențială și nerezidențială (suprafață în mp, număr de cameră etc).
3. Depunerea unei declarații în acest sens până la 31 martie.

Recomandări pentru persoane fizice proprietare de imobile, închiriate către persoane juridice, ca sedii de firmă cu desfașuararea activității:

1. Verificarea contractului de închiriere și a clauzelor (dacă este prevăzută o modificare de tarif independentă de voința proprietarului) pentru a propune recuperarea acestei cheltuieli semnificative.
2. Obligația achitării și suportării cheltuielii privind impozitul pe imobil este obligația proprietarului.
3. Evaluarea imobilului din 5 in 5 ani.
4. Depunerea unei declarații în acest sens până la 31 martie.

Recomandări pentru firmele care au sediul social sau punct de lucru în spații închiriate de la persoane fizice.

1. Asteptați majorarea chiriei cu diferența de impozit (de aproape 25 de ori mai mare).
2. Discutați clar dacă impozitul este inclus în valoarea chiriei, să nu apară costuri sau discuții suplimentare. 
3. Recomandați proprietarului evaluarea imobilului.
4. Luați o decizie de eficientizare a costurilor abia după ce aveți toate datele privind costurile suplimentare.

Trimite-mi un email la valentina.saygo@askfor.ro dacă vrei să stabilim o ședință de consultanță.

Foto credit: Valentina Saygo

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Abonează-te la newsletter!

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top