Două întrebări despre PFA

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tot văd pe facebook în grupurile de contabili, aceleași întrebări care mi-au atras atenția în mod deosebit și aș vrea să discutăm despre ele, ca să îți prezint opinia mea și să te ajut să iei decizia cea mai bună, în cunoștință de cauză. Nu îți spun ce să faci, că nu acesta este rolul unui contabil, ci cum să faci și să știi la ce riscuri te expui, dar alegerea este a ta.

 

Prima întrebare:

„Sunt medic stomatolog la început de drum și vreau să-mi țin singur evidența contabilă pe PFA, dar nu știu cum. Mă poate ajuta cineva cu sfaturi?”

Ai dreptate că îți dorești lucrul acesta și așa ar fi trebuit să se întâmple într-o țară civilizată, ca lucrurile simple să rămână simple.

Din păcate, legislația românească s-a complicat mult în zona PFA, atât prin interpretarea ei, cât și prin creșterea gradului de risc fiscal.

Să-ți mai spun un secret, nici contabilii nu se omoară după PFA-uri. Chiar dacă activitatea unei evidențe în partidă simplă ar trebui să fie mai simplă, ghinion că nu e, din contră.

  1. Cea mai mare bătaie de cap o vei avea cu cheltuielile deductibile, nedeductibile sau deductibile limitat. De fapt, aceeași bătaie de cap o au toți antreprenorii și contabilii lor, unii pentru a mări cheltuielile, iar ceilalți, pe de cealaltă parte, pentru a le da peste mână. Codul fiscal este destul de vag în definirea cheltuielilor deductibile versus cele nedeductibile și se bazează mult pe domeniul de activitate și raționamentul profesional al contabilului. Acum, depinde de contabil, cât de bine interpretează lucrurile și câte traume a suferit la viața lui, dacă suflă în iaurt. Cât privește cheltuielile cu deductibilitate limitată, acestea se schimbă destul de des, iar dacă nu stăpânești fiscalitatea, poate fi deranj.
  2. A doua  problemă este legată de mijloacele fixe și modalitatea de înregistrare a amortizării. Nu că ar fi rocket sience, dar îți poate da universul peste cap dacă nu stăpânești anumite noțiuni. Știu lucrul acesta pentru că tot încerc să-mi desăvârșesc explicațiile pentru persoane care nu au nicio legătură cu contabilitatea, fiscalitatea și antreprenoriatul în general. Și nu-mi iese din prima frază, așa că urmează și a doua, și a treia. Dacă îți mai spun că nomenclatorul pentru determinarea duratei de viață a mijloacelor fixe este de pe vremea lui Pazvante Chioru și nu găsești în el niciunul din gadgeturile pe care le folosești, o să zici că sunt eu rea. Iar dacă mai intervine și-un leasing financiar sau operațional, îți garantez că-ți prinzi urechile cu nod și fundă.
  3. E adevărat că PFA-ul are de depus o singură declarație anuală, Declarația Unică, comparativ cu un SRL care are mai multe. Și te-ai aștepta ca această declarație să fie simplă și cu termen clar de depunere. Dar declarația unică nu e nici simplă și nici nu are termen clar de depunere. Încă de la apariția ei a suferit o mulțime de modificări, formularul se schimă ori de câte ori vrea ANAF-ul, chiar cu câteva zile înainte de termen. Iar la completare, va trebui să te dotezi cu un lighean pentru apă rece în care să-ți bagi picioarele atunci când nu găsești răspuns la întrebarea “ce-a vrut poetul să zică în aceste instrucțiuni?”.
  4. Fișa sintetică de la ANAF este ceva ce se studiază cu un cocktail de xanax și aspacardin. Știm de ani buni că softul este defectuos, incontrolabil și, după cum mi-a zis cineva din sistem odată, “programul generează sume, iar sumele trebuie gâdilate”. Dacă îți mai spun că unele fișe sunt pe CUI și altele pe CNP sau că la schimbarea domiciliului fiscal s-ar putea să albești până ți se transferă dosarul de la un județ/sector la altul, iar vei zice că sunt cârcotașă. Pot să-ți povestesc și despre contribuția la sănătate care vine peste tine din negura timpului și, chiar dacă ți-ai închis PFA-ul între timp, tot va trebui să o plătești. Iar termenul de prescriere este o poveste care poate fi conturată doar cu pixul pe procedura fiscală, nu pe degetele de la o mână, cum ar fi firesc. După cinci – șase drumuri la fisc în care te duci bou și te întorci vacă, ori vrei să ieși la pensie, ori ai gânduri teroriste cu sediul ANAF-ului. Și nu, nu ți se întâmplă numai ție, cedează psihic chiar și cei mai experimentați contabili.
  5. Confuziile maxime pentru profani la evidența PFA-ului sunt la venituri versus încasări și la cheltuieli versus plăți. Pentru că evidența în partidă simplă este despre încasări și plăți, avem situații în care trebuie luată în considerare evidența veniturilor, în mod special în cazul plafoanelor fiscale. Depășirea acestora implică alte atribuții pentru depunerea unor declarații suplimentare, cum ar fi cele pentru tranzacții intracomunitare.

Poveștile sunt multe și de groază, bune de spus de Halloween, dar nu vreau să te dezarmez, duamne ferește! Dacă vrei să-ți ții singur contabilitatea PFA-ului, asigură-te că stăpânești niște noțiuni elementare, că ești informat cu toate modificările fiscale și că ai un contabil aproape, cu care să mai validezi una-alta, din când în când. Dacă merită sau nu să-ți bați capul cu toate astea, tu decizi.

Până la urmă este un full-time job care îți va mânca timpul și ficații, în loc să faci ceea ce știi tu mai bine să faci. Cum de altfel și eu mă gândesc să o las naibii de contabilitate și să mă tratez singură la dinți. Mă poți ajuta cu câteva sfaturi?

A doua întrebare:

„Am un PFA și folosesc contul personal pentru încasări și plăți. Sunt obligat să-mi deschid cont separat la bancă pentru PFA?”

Chiar dacă mulți îți zic s-o lași așa, eu îți explic de ce să îți deschizi un cont bancar separat.

  1. Evidența contabilă în partidă simplă presupune adunarea tuturor încasărilor, din care se scad toate plățile deductibile. Ești sigur că vrei să aduni chiar toate încasările de pe contul personal? Inclusiv banii trimiși de ziua ta de la mătușa din Italia? Sau returnarea împrumutului de la un prieten? Sau încasarea chiriei de pe garsoniera dată la închiriat? Sau banii strânși de la prieteni pentru cadoul lui Radu? Dacă vorbim despre plăți, chiar vrei să-ți vadă fiscul sau contabila plățile de la Lidl? Sau cât ai cheltuit la club cu prietenii weekendul trecut? Sau cu cât plătești menajera, la negru evident? Sau cât i-ai trimis lunar mamei tale? Toate acestea nu sunt încasări și plăți aferente activității desfășurate pe PFA, nu sunt nici impozabile și nici deductibile, așa că de ce ai face asta? Nu-mi spune că pentru eficientizare, că nu eficientizezi nimic, doar încurci lucrurile. Și nici nu vreau să știu câte emailuri ai de la contabilă, care te întreabă despre fiecare bon fiscal de pe card.
  2. Noi contabilii lucrăm cu chei de control, ca să ne autoverificăm la sfârșitul lucrării că nu am scăpat nimic și că am înregistrat tot. Când încasările și plățile unui PFA sunt amestecate cu cele personale, evident că nu mai avem nicio cheie de control. Mai dureros este că nu ai nici tu o cheie de control asupra încasărilor sau plăților. Din practica personală îți spun că atunci când iei mult, crezi că ai luat puțin și invers. Iar un cont separat te-ar ajuta să îți dai seama lunar dacă activitatea pe care o desfășori e profitabilă. Cum? Te uiți la soldul de la sfârșitul lunii și știi că banii aceia sunt ai tăi. Iar după ce ți-ai plătit toate obligațiile, îi transferi în contul personal și poți face ce vrei cu ei, fără să te întrebe cineva ce anume.
  3. Despre utilitatea și condiționarea unui cont separat pentru PFA, mulți au auzit în lockdown, când s-au acordat indemnizațiile Covid. Cei care nu aveau un cont separat, s-au înghesuit la bănci să-și deschidă unul. Cei care nu au deschis, nu au primit banii. Q.E.D.
  4. Banca poate pune întrebări despre tranzacțiile frecvente de pe contul personal, că așa o obligă Directiva împotriva spălării banilor și a evaziunii fiscale. Iar dacă nu primește documente justificative, sesizează fiscul. Așa a pățit de curând un PFA care a amestecat încasările și plățile personale cu cele ale activității desfășurate. Când a venit fiscul și l-a luat la puricat, nu i-a dedus nicio cheltuială și i-a impozitat toate încasările, inclusiv transferurile de la părinți, prieteni. Adunate cu penalitățile de întârziere, a ieșit câștigător cu frumoasa sumă de 50k euro (cincizecidemiideeuro, ai citit bine).

Aceasta este opinia mea personală și nu trebuie să fii de acord cu ea. Sunt convinsă că toate cele enumerate mai sus nu ți se pot întâmpla ție. Și nici nu imi doresc să ți se întâmple. Vreau doar să le cunoști și să știi de ele. Pe urmă să nu zici că nu ai știut, iar eu să zic că ți-am zis!

 

Despre PFA am mai scris aici și aici. Și voi mai scrie în viitorul apropiat, după ce apar clarificările de la OG 16/2022, ca să știm dacă și cum o cotim din 2023, așa că stai pe-aproape!

Foto credit: Oku

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top

Ce bine că ești aici!

Între 22 – 24 noiembrie ai ocazia să afli cum să-ți pregătești afacerea pentru 2023!
Ocupă un loc la curs! Ultimele disponibile!