Orice padure are uscaturi, iar tagma contabililor nu duce lipsa nici de padure si nici de uscaturi.
Unui antreprenor ii este greu sa isi aleaga contabilul portivit, mai ales ca cei buni nu au stele in frunte. Nu poate face nici casting, dar nici nu ii poate da lucrare de control.
De obicei, un contabil se alege pe baza recomandarilor, insa cel mai important criteriu este transferul de incredere. In ambele sensuri. Adica increderea si siguranta pe care contabilul o transmite clientului, cum ca stie ce are de facut si ca va face ceea ce a promis. Dar si contabilul sa aiba incredere in client, pentru ca isi pune dreptul de practica in mainile acestuia.
Mereu sunt intrebata de antreprenori cum sa isi aleaga contabilul. Insa prefer sa vin cu un raspuns la intrebarea „Ce ii ceri unui contabil?”. Unele servicii sunt incluse in tarfiul de baza, altele in schimb, daca esti dispus sa platesti, sunt servicii conexe si se tarifeaza separat.
- Semnatura electronica pentru depunerea declaratiei. Este prima dovada ca respectivul contabil isi asuma declaratiile pe care le va intocmi. E adevarat, chiar si femeia de serviciu isi poate lua semnatura electronica. Dar sunt si contabili care folosesc semnatura electronica cu numele administratorului. Lucru pe care eu nu il recomand.
- Contract prestari servicii si asigurare de risc profesional. Daca un contabil nu lucreaza legal, nici nu o sa isi asume resonsabilitatea. Iar lucrul acesta o sa il simti pe pielea ta, atunci cand vei avea nevoie.
- Dosarele cu documentele procesate. Acestea trebuie sa stea la sediul firmei si nu la contabil, pentru ca nu este arhivator autorizat. In caz de control inopinat, amenda este 8.000 lei.
- Printurile lunii lucrate. Orice dosar lucrat va trebui sa aiba atasate niste printuri. Jurnale, registre si balanta. Nu inseamna ca trebuie sa le studiezi, dar nu strica sa iti arunci un ochi peste ele. Si da, este recomandat ca balanta sa fie semnata de contabil, dar si de tine.
- Declaratii, deconturi depuse. Ma refer aici la declaratiile lunare sau trimestriale, la deconturile de TVA, impreuna cu recipisele. Si iti amintesc ca acestea se depun online.
- Reglarea fisei sintetice. O data la 3-6 luni este necesara o verifcare a fisei de la ANAF, recomandat prin obtinerea unui certificat fiscal. Dar asta presupune ca tu sa iti platesti obligatiile la timp, pentru ca altfel nimeni nu mai descalceste acea fisa. Doar asa contabilul tau va putea avea grija ca nu te trezesti cu sume peste noapte. Si se intampla, crede-ma!
- Bilanturile contabile si semnarea lor. Bilantul contabil ar trebui intocmit si asumat de un expert contabil membru CECCAR, mai ales daca cifra ta de afaceri este considerabila. Dar si tu ar trebui sa il semnezi, inainte de depunere. Si nu, nu sunt de acord cu bilantul semnat la rubrica: „intocmit de alta persoana”. Ca orice profesie liberala, profesia contabila este una reglementata in Romania si nici tine nu iti place sa te trateze un medic-fals. De ce ti-ai da sanatatea firmei tale pe maini neautorizate?
- Informatii lunare sau trimestriale, rapoarte. Ar trebui sa stii care este cifra de afaceri, clientii neincasati si furnizorii neplatiti, cati bani ai luat din firma, care e marja de profit si cat de aproape esti de obiectivele propuse.
- Ordinele de plata pentru impozite si contributii. De preferat sa le primesti inainte de 25, ca sa nu faci stop cardiac. Dar si tu tebuie sa trimiti actele si informatiile la timp, nu pe 24 ale lunii.
- Depasirile de plafoane. Ma refer la plafoanele fiscale, care sunt 7 la numar in fiecare an, dar si la plafoanele de plati. Ca sa verifice ca nu depasesti niciun plafon fiscal, asta presupune sa ii duci actele la timp, in fiecare luna. Unele depasiri se notifica la ANAF in 5 zile de la inchiderea lunii.
Un alt aspect sugerat, este sa nu iti lasi contabilul sa lucreze doar pentru ANAF. Invata-l sa lucreze pentru tine. Rolul lui nu este doar sa depuna declaratii la fisc, ci sa iti dea informatia contabila pe care sa o folosesti in businessul tau. Dar asta presupune sa iti pese de sumele din balanta ta, iar acestea sa reflecte realiatea. Daca te-ai obisnuit sa decontezi pe firma vacante, pampersi si pantofi, uita!
Da si tu share daca ti-a fost de folos si multumesc pentru asta!
Calendarul alegerilor 2019 – 2020
26 mai 2019 – Alegeri europarlamentare
24 noiembrie 2019 – Alegeri prezidentiale
7 iunie 2020 – Alegeri locale
29 noiembrie 2020 – Alegeri parlamentare
Mergi la vot!
16 comentarii pentru “Ce ii ceri unui contabil?”
De acord cu toate punctele! La fel gandesc si eu, chiar aplic!
P.S. Imi place stiloul de la Poienari! 🙂
Maria, ma bucur mult ca suntem mai multi cei care gandim la fel si ca avem posibilitatea sa ne numaram. Nu-i asa ca e frumos stiloul?
Scurt si la obiect!!Profi ca de obicei! Un mod de gândire similar cu al meu!
Multumesc mult, Daniela!
Greu cu antreprenorii,dar nu imposibil .Articolul este bine realizat,la obiect .La mai multe…Va doresc !
Multumesc mult pentru mesajul tau, Maria. Este greu cu antreprenorii, dar nu si-a asumat nimeni rolul sa ii educe si sa ii pregateasca. La fl de greu este si cu contabilii, pentru ca am vazut multe situatii nefericite, de care imi este foarte rusine, deci si antreprenorilor le este foarte greu.
Pot sa va mulțumesc din suflet pentru toate articolele publicate!
Pentru mine sunt ca orele de educație financiara/fiscala pe care nu le-am avut prin natura pregătirii dar care îmi sunt de mare folos pentru ceea ce doresc sa fac. Vreau să-mi stransform pasiunea într-un business și da, sunt destul de speriata de partea contabila. Unde ma duc, la cine apelez, cum îmi aleg contabilul și de unde?
Prin modul în care scrieți reușesc sa înțeleg ceea ce trebuie sa cer, cadrul legislativ, sa depășesc temerile și să-mi dau seama de plusurile și minusurile pe care le am.
Aștept cuminte în bancă următoarea ora ????.
Semnat,
Cristina…. dornica sa devina antreprenor ce sa stie ce trebuie sa discute cu contabilul…
Cristina, eu iti multumesc din suflet ca existi si ca te am alaturi! Sunt convinsa ca vei fi un antreprenor grozav, ca vei depasi temerile si ca vei avea parte de tot ce e mai bun!
Scurt si concis.Felicitari !
Nu sunt deacord cu punctul 9. Este chiar indicat sa NU faceti op-uri ! Clientul trebuie sa stie care sunt sumele de plata, atat. El este cel care face platile, deci si op-urile, intrand in programul sau de on line banking, sau si le scrie cu mana si le duce la banca… dar, NU contabilul le face! Caci, la urma urmei, sunt documete primare !
Deasemenea, punctul 8 nu este corect! In conditiile in care muncim toata luna pentru a putea sa bagam actele primare, de unde timp si de raportari? In primul rand, ar trebui ca tariful sa includa si raportari; ori, in contractul de prestari servicii scrie clar „contabilitate financiara”, nu raportari… deci, in lipsa oricaror definiri anterioare cu privire la ce raportari s-ar dori, precum si in lipsa unei oarecare sume de bani pentru acest lucru, CONTABILUL NU TREBUIE SA FACA RAPORTARI! el face contabilitatea, iar analiza financiara si manageriala este responsabilitatea patronului !
Adrian, ma bucur ca ti-ai exprimat parerea, dar te rog sa ma lasi sa o pastrez pe a mea.
9. Nu mi se pare corect sa nu ii dau contul in care trebuie sa se vireze impozitele, de aceea fac eu op-ul, pentru ca este dificil sa isi gaseasca corect contul de trezorerie. Si asa am emotii cand se schimba conturile, iar ei au plati predefinite. Asta nu inseamna ca il platesc. Sper doar ca ai inteles gresit.
8. La intocmirea rapoartelor, o sa ma contrazic cu tine pana in panzele albe. Contabilul ca nu da clientului NICIO informatie, inseamna ca lucreaza doar pentru ANAF. Poti gasi timp pentru raportari, iar eu ti recomand sa te duci la manualele din anul I de contabilitate, sa vezi cine sunt utilizatorii de informatie contabila. Managerul trebuie invatat sa foloseasca informatia contabila in conducerea afacerii sale. Eu nu vreau sa lucrez pentru ANAF. Eu vreau sa lucrez pentru clientii mei si impreuna cu ei. Hai sa depasim autosuficienta prost inteleasa din anii ’90.
Multumesc pt articole ! Sunt foarte utile !
Da, contabilul trebuie sa transmita antreprenorului, periodic, cateva situatii. Cu siguranta ca nu va sta sa intocmeasca cine stie ce analize finaciar-contabile complicate.
Este indicat sa ii spui antreprenorului periodic, situația clientilor si furnizorilor, sa ai o situatie cu previzionarea cash-flow-ului pe cel putin sase luni, ca sa stii tot timpul cati bani disponibili vei avea in fiecare luna si sa nu te trezesti ca nu mai ai cu ce sa iti platesti furnizorii, salariatii … 🙂
In functie de cat de interesati sunt cei doi (contabilul si antreprenorul), lista este mai mare.
Pe de alta parte, daca antreprenorul nu respecta contabilul si munca acestuia, nu il plateste corespunzator muncii prestate si se raporteaza la contabil ca la un soarece de birou care invarte niste hartii, cu siguranta lucrurile nu vor merge bine.
Da, sunt de acord cu cele scrise in articol. Felicitari
Multumesc mult, Mihaela!
Valentina esti extraordinara!
Intr-o tara cu oameni obinsuiti sa isi faca treaba in bataie de joc, chiar si intentia dac aai avea-o si este de mare apreciere. Am avut firma cu contabilitate mare, contabili platiti decent sau peste medie. am fost corect si m-am bazat pe contracte prestari servicii (nu ele in sine sunt problema) si pe denumirea de expert contabil.
Din pacate, am avut control fiscal. Din toti contabilii pe care i-am platit, nici un viteaza nu s-a aratat. Cu greu a venit cel cu care am lucrat 6 ani si n-a putut sa justifice nimic, a recunoscut ca a operat gresit ,dar a spus – sa achit prejudiciul….peste 20.000 lei considera anaf. Cand vb cu mine, spui ca e patronul el, cadn e la ANAF e mielusel, se ascundea de ei, o singura data la final cu greu a venit, rugat, si am platit in plus. Un contabil primar a venit si el, la care n uaveam asteptari, culea el a stiut sa-si justifice excelent partea sa si a tinut piept inspectorilor cu vitejie , justificand , fiindca ne-am pregait anterior.
Daca e sa platesc, cred ca ma voi adresa instantei pentur atragerea raspunderii contabililor , inspectorii recuoscand ca am lucrat personal c ubuna-credinta, dar mi-au scos sume importante de plata penru punctaje neadecvate.
Niciodata nu am fost consiliat de vreun contabil cum sa fac devize, sa am facilitati fiscale nu mia zic. Nici macar cum se fac contracte pentru prestatori servicii cu receptie, deducere cheltuieli, nimic.
Am luat si amezi tot pe calcule eronate in 2018, iar cand le cer informatii raspund cu aroganta ca ei nu mai lucreaza, desi ANAF a cerut contractele si i-au luat in evidenta . E prea mult,doar eu sa bat drumuri de mii de km pana in orasul de activitate sa discut Singurel cu ANAF , si ei sa stea bine-mersi. Eu sunt si corect si imi place sa respect ,nu am datorii nici la furnizori nici la ANAF nu am intarziat vreodate, nu se poate sa raspund doar eu si sa fiu tratat astfel,
Tot respectu lpentur ceea ce faceti
Multumesc din suflet! Imi pare rau de experientele tale neplacute si nu este normal ce ai patit. Sper sa ne educam, contabili si antreprenori, cat mai curand. Unii fara ceilalti nu avem cum sa traim.