Vorbim despre educatia cu vorba buna fata de copii, de pozitivismul si optimismul care este indicat sa ne caracterizeze pe fiecare din noi, dar se pare ca ANAF este corigent si repetent pana la limita absurdului.
ANAF nu a auzit de vorba buna, de incredere, de pozitivism. ANAF nu e in stare sa fie decat sperietoare, considerand ca frica va rezolva toate problemele incompetentei lor. Iar la capitolul acesta, continua zi de zi si act normativ dupa act normative sa repete clasa.
ANAF repeta clasa in cazul anularii codului de TVA dupa ureche, iar Baba Cloanta i-a bagat pe toti in aceeasi groapa plina de infractori, evazionisti, dar si oameni chinuiti sa isi salveze afacerile, oameni cinstiti si onesti, inoata in groapa plina cu neputinta si incompetenta a ANAF-ului.
Fiind amestecati fara discernamant si fara o sita deasa, fiscul nu e in stare sa cearna cu cap bobul de neghina, iar firmele cad toata aceasta selectie si se trezesc in gramada de gunoi fiscala.
Prin sita declaratiei 088 erau initial cernute firmele la inceput de drum care voiau sa fie inregistrate in scopuri de TVA si trebuiau sa isi dovedeasca “intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice”, iar mai mult de jumatate picau la analiza.
A doua cernere se refera la cei pe care soarta i-a impins sa isi modifice elemente la actul constitutiv: sediul, asociati sau administrator si pica din nou la gunoi prin sita lui 088.
La a treia cernere, urmeaza cei cu tinichele de coada si anume asociati si administratori in firme inactive, cu declaratii nedepuse, cu datorii la fisc, cu buna stiinta sau uitate in negura timpului, nestiind ca aceste uitari le aduc fapte inscrise in cazierul fiscal.
Sunt necrutatoare cu cei care au tinichele de coada si au confundat obligatiile cu drepturile pe care le au, dar nu pot fi toleranta cu cei care fac si cum fac trierea de a fi sau a nu fi inregistrat in scopuri de TVA.
In momentul in care un contribuabil a primit o instiintare/intristare de la ANAF in care i se comunica sa vina cu roaba de documente la fisc, soarta lui e pecetluita iar TVA-ul lui condamnat la moarte. Termenul fiscului de analiza a dosarului este de 45 de zile, iar lipsa unui punctaj transparent il lasa la mana unui functionar public care nu stiu pe baza caror criterii evalueaza “intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice”.
La primirea anularii inregistrarii in scopuri de TVA, contribuabilul poarta clar stigmatul falimentului. Este obligat sa colecteze TVA la veniturile pe care le realizeaza. A nu se intelege ca mentioneaza TVA pe factura, ca partenerii lui sa aiba dreptul sa deduca, nicidecum asa ceva! Din ce a facturat, da direct 20% la fisc. Pe langa obligatia colectarii, i se anuleaza dreptul de deducere al TVA-lui aferent cheltuielilor efectuate. Pe scurt, e obligat sa colecteze, dar fara drept de deducere.
Documentele si informatiile solicitate in declaratia 088 sunt din categoria: documentele societatii, documente privind asociatii si administratorii si calitatea lor in alte societati aflate in inactivitate, insolventa, lichidate, cu datorii mai mari de 6 luni, cu fapte inscrise in cazierul fiscal, actele de studii si calificari ale asociatilor si administratorilor, veniturile pe ultimele 12 luni ale asociatilor si administratorilor, sumele creditate de asociati si administratori in societate, conturile bancare din tara si strainatate ale firmei, contractele de munca inregistrate, persoana desemnata pentru depunerea electronica a declaratiilor, persoana desemnata pentru evidenta contabila, iar bomboana de pe coliva sunt cele 3 persoane care pot da relatii despre asiciati si administratori.
Din documentele solicitate suplimentar in sustinerea declaratiei, mentionez cateva: contracte, comenzi, oferte in derulare, dovada achitarii obligatiilor restante, dovada depunerii ultimelor declaratii fiscale, balanta de verificare, balanta mijloacelor fixe, jurnale de vanzari si jurnale de cumpararari, ultimul bilant intregistrat, declaratia 150 pentru certificat digital calificat, dovada desemnarii persoanelor imputernicite pentru operatiunile bancare, dovada inregistrarii salariatilor, justificarea desfasurarii fara salariati, daca este cazul, copie contract prestari servicii contabile, planul de afaceri.
Sa nu fiti carcotasi sau adeptii teoriei conspiratiei fata de contractele voastre in derulare, eu inca mai sper in buna credinta a organului fiscal si departe de mine de a-I banui de spionaj economic.
Pentru a va demonstra ca viata bate filmul, va voi exemplifica niste povesti reale, din viata noastra.
Dragos este asociat cu Elena intr-o firma frumoasa, cu 7 salariati si o cifra de afaceri pe 2015 de peste 400.000 euro. Elena este corecta, onesta si cu frica de ANAF, dar nu mica i-a fost spaima cand a primit invitatia de a-si justifica afacerea, atunci cand fiscul a descoperit ca Dragos infiintase o firma de care a uitat, care nu a avut activitate niciodata si nu i-au fost depuse declaratiile aferente. Si pentru ca Dragos este asociat si administrator intr-o firma inactiva, Elena a pierdut inscrierea in scopuri de TVA.
Marius este administrator la o firma mare si straina. In urma cu vreo 7 ani a infiintat o firma cu cel mai bun prieten, in care a investit o suma considerabila de bani. Prietenul a cheltuit banii si nu a avut grija ca firmei sa ii fie depuse declaratiile. Marius s-a luat cu administrarea firmei straine si si-a luat adio de la bani si prietenia veche, insa ANAF i-a adus aminte de greseala facuta si i-a anulat inscrierea in scopuri de TVA firmei cu capital strain. Marius a contestat decizia ANAF-ului, insa mai dureaza pana se va ajunge la o solutie. Intre timp Marius trebuie sa explice investitorilor straini cum a ajuns in sitoatia aceasta si le-a periclitat afacerea in Romania.
George este asociat unic si administrator in firma pentru care munceste de 3 ani de zile, are 4 salariati, a investit din impumuturi de la rude aproape 50.000 euro. Napasta l-a agatat ca si-a schimbat sediul, asa ca a fost chemat de militia fiscului, iar fiscul i-a anulat inscrierea in scopuri de TVA, pe motiv ca suma investita nu are justificata provenienta. O alta situatie inversa este in cazul lui Claudiu, care a pierdut anularea in scopuri de TVA pe motiv ca nu are finantare sa sustina activitatea economica in scopuri de TVA, cu toate ca e platitor de peste 4 ani. Oare in acesti 4 ani com o fi reusit sa isi finanteze afacerea?
Mihai a depasit suma fatidica de 220.000 lei ce ar fi trebuit automat sa il treaca in sfera de TVA, dar pentru ca nu a fost sfatuit sa depuna cat mai multe documente anexa la declaratia 088 si aici ma refer la doamna Cati, care il ajuta cu contabilitatea dar fara contract, Mihai a ajuns in aceeasi gramada a celor care au obligatii dar nu au drepturi.
Din cele exemplificate mai sus, nu imi ramane decat sa va atrag atentia la urmatoarele aspecte:
1. Modificarea sediului, asociatilor, administratorului atrage dupa sine depunerea declaratiei 088 si a tuturor documentelor solicitate de fisc, pentru dovedirea intentiei si capacitatii firmei de a desfasura activitati in sfera de TVA, chiar daca dumneavoastra faceti acest lucru de ceva vreme, aveti contracte in derulare si plafonul de 220.000 lei depasit.
2. Verificati lunar partenerii cu care lucrati, pentru ca puteti avea surpriza ca tva-ul aferent facturilor emise de acestia sa nu fie deductibil.
3. Verificati sa aveti toate declaratiile depuse, taxele si impozitele platite.
4. Verificati daca sunteti asociati sau administratori in firme de care ati uitat, care se afla pe lista societatilor inactive si pentru care nu s-au mai depus declaratii. Acest lucru poate atrage anularea codului dumneavoastra de TVA din oficiu.
5. Ridicati de la posta toate comunicarile primite de la ANAF, pastrati plicul si transmiteti catre firma de contabilitate invitatiile primite. Este foarte important sa aveti acces la cutia postala unde figureaza sediul dvs social!!!
6. Dati curs invitatiei primite de la ANAF si puneti la dispozitie documentele solicitate.
7. In cazul in care se anuleaza inscrierea in scopuri de TVA, consecinta este ca veti fi obligat sa colectati TVA la facturile emise, dar veti perde dreptul de deducere a TVA aferenta cheltuielilor pe care le realizati.
De aici nu imi mai ramane decat sa va las pe voi sa trageti concluziile la cateva intrebari retorice:
- Aceasta sa fie oare modalitatea prin care fiscul rezolva probelemele firmelor fantoma si elimina evaziunea fiscala din sfera TVA?
- Care sunt criteriile clare de a justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice?
- Care sunt competentele celor care decid si analizeaza dosarele si documentele depuse cu declaratia 088? Care sunt cunostintele si abilitatile care ii califica? Cine plateste daca ei gresesc si condamna la faliment o multime de firme? Poarta ei raspunderea pentru consecintele actiunilor sale?
- Exista tratament egal si echitabil pentru toti operatorii economici? Le sunt aparate drepturile in fata legii?
- De cand TVA-ul este un drept si nu o obligatie la depasirea plafounului de 220.000 lei?
- De ce nu se creste plafonul la cel de 100.000 euro similar cu trecerea de la impozit pe venitul microintreprinderilor la impozit pe profit?
- Mai conteaza ca fiscul romanesc incalca legislatia europeana si ignora decizia Curtii Europene de Justitie care s-a pronuntat asupra dreptului unei persoane impozabile de a fi inregistrata in scopuri de TVA daca indeplineste conditiile de forma impuse de lege?
Mi-as dori sa traiesc intr-o tara in care fiscul sa fie institutia cu maxima credibilitate, sa il respect si sa ma respecte si el pe mine ca profesionist dar si pe toti contribuabilii. Respectul se impune cu incredere, nu cu frica nascuta din teroare. Mi-as dori ca fiscul sa isi asume responsabilitatea actiunilor sale si sa isi repare greselile atunci cand le face.
Mi-as dori sa traiesc intr-o tara in care fiscul sa incurajeze oamenii care decid sa nu fie asistati social si isi iau viata in propriile maini, nu intr-o tara in care fiscul e pe post de Baba Cloanta stirba, urata si fara discernamant.