e-TVA și e-dictatura fiscală

Când boii pun carul înaintea lor, ne aduc în situația în care digitalizarea ne aglomerează, nu ne eliberează. Asta este concluzia mea după ce am citit proiectul de OUG care se vrea în vigoare de la 1 august a.c. „Se vrea” pentru că deja a fost aprobat, după numai 2 zile (!) de dezbatere publică, dacă o putem numi așa. Și ce dacă legea spune că trebuia să stea 10 zile în transparență și să aibă 2 citiri in guvern?!

Una peste alta, că nu va funcționa acest act normativ este una, că ne va complica existența, este alta. Și-atunci, stai să te întrebi care este miza? Păi miza este prostia guvernanților, disperarea de a arăta celor de la UE că fac ceva, orice. În ideea de a scăpa de infrigement cu gap-ul de TVA. Că nu este ce trebuie are zero importanță.

Dar hai să vedem ce zice poetul fiscal:

  1. Se introduce sistemul RO e-TVA respectiv decontul de TVA precompletat automat și transmis de către ANAF în SPV, pe baza datelor transmise de către contribuabil sau deținute de către ANAF prin e-Factura, e-Transport, e-Sigiliu, SAF-T, case de marcat, D390 cu AIC și LIC, D394 cu achiziții interne și livrări interne.
  2. Se definesc diferențele semnificative – minimum 20% sau minimum 1.000 lei – între decontul precompletat automat și decontul de TVA depus de contribuabil.
  3. În cazul în care diferențele sunt semnificative, contribuabilul este obligat să transmită așa-zisa notă justificativă până la data de 5 a lunii următoare, în care să-și justifice sumele din decontul de TVA.
  4. Amenda pentru netransmiterea notei justificative este între 2.000 lei și 10.000 lei.

Și-acum să vă explic de ce boii și-au pus carul înaintea lor:

  1. Nu toate facturile emise de către contribuabil sunt raportate în sistemul RO e-Factura, aici mă refer la facturile emise către PF – deci vor fi diferențe! Mari, în unele cazuri!
  2. Nu toate facturile deductibile sunt primite prin SPV pentru că, ce să vezi, nu toți operatorii economici au această obligație: inclusiv instituțiile de stat sunt în această situație! Să mai zic de Vodafone care încă nu a trimis nicio factură, în contextul în care de la 1 iulie avem voie să deducem TVA doar de pe facturile primite prin SPV?
  3. Nu toate facturile primite prin SPV sunt deductibile sau înregistrate pe firmă, iar cele 6 luni de e-Factura ne-au demonstrat lucrul acesta, că ne apar și facturi pe care NU le recunoaștem!
  4. Nu toate tranzacțiile cu TVA trec prin SPV: vezi TVA de la importuri, vezi TVA la încasare
  5. Au uitat de bonurile fiscale cu CUI – care pentru cumpărător este deductibil
  6. Au uitat de facturile simplificate
  7. Unele sume se vor dubla, iar AI-ul ANAF-ului nu va face distincția între ele: facturile aferente bonurilor fiscale, de exemplu, care se transmit de două ori!
  8. Erorile de la casa de marcat, care se reglează scriptic prin PV de corecție – care ce să vezi – nu se transmite în SPV

Sunt convinsă ca mai sunt și alte situații decât cele enumerate la repezeală, așa că vă rog să-mi lăsați mesaj în comentarii și vă mulțumesc! Și-atunci, cum funcționează e-TVA de la 1 august, când ANAF nu are toate datele transmise electronic? De ce trebuie să ne justificăm noi și nu ei?

Cu ce vine la pachet e-TVA?

  1. Cu modificarea termenului pentru declarațiile D390 și D394 (de care speram să scăpăm o dată cu SAF-T, oricum o declarație redundantă și scumpă) de la 25 la 15. Asta pune presiune atât pe contribuabil, care trebuie să-și miște fundul mai repede la contabil, care o să moară cu mâna pe buton, de mai multe ori pe lună, nu doar o dată pe 25!
  2. Cu obligativitatea raportării tuturor facturilor emise, inclusiv cele către PF, dar asta de la 1 ianuarie 2025. Și-atunci, de ce e-TVA de la 1 august?
  3. Cu obligativitatea SAF-T pentru firmele mici, că doar astea au mai rămas, restul s-au obligat deja, de la 1 ianuarie 2025 – bine, asta este din alt act normativ deja, dar nu contează. Ce vreau să subliniez este că prin SAF-T. Dar să vă explic ce este SAF-T – este o declarație cu toate tranzacțiile firmei, încasări, plăți, solduri, furnizori, clienți, stocuri, facturi de venituri și cheltuieli, adică tot!
  4. Credeați că au scăpat bonurile fiscale și casele de marcat? Stați așa că nu! Ia uite ce vine! Bonurile fiscale care au CUI-ul cumpărătorului trebuie să insereze QR Code pentru data și ora emiterii. Iar dacă casa de marcat (cacofonie intenționată) nu e atât de deșteaptă, să o schimbe, dă-o naibii! Că și-așa au scos deductibilitatea fiscală din impozit. Din mărinimia guvernului, avem termen 2 ani pentru asta!
  5. Nici z-ul zilnic de la casa de marcat nu a scăpat. Trebuie să conțină date suplimentare: citez „numărul de bonuri fiscale care au înscris codul de identificare fiscală al beneficiarului, valoarea totală a acestora, total taxă pe valoarea adăugată aferentă, identificatorul jurnalului electronic, numărul şi valoarea reducerilor, anulărilor, sume de serviciu, precum şi sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plată utilizat. Sumele de serviciu reprezintă sumele de bani utilizate pentru plata restului către client, puse la dispoziţia operatorului aparatului de marcat electronic fiscal la începutul fiecărei zile de lucru. Acestea se regăsesc în soldul contului de casă şi, de asemenea, în soldul de la sfârşitul zilei de lucru” – mai rămân numărul de la pantofi, ritmul cardiac, numărul de respirații pe minut, d-astea!
  6. Registrul RO-e-Factura se împarte în 3: RO e-Factura Opțional, RO e-Factura obligatoriu, RO e-factura executări silite. Haos în toată regula!
  7. Avem clarificări pentru ONG-uri privind obligativitatea transmiterii facturilor, reglementări pe care le-am așteptat de la începutul anului. Au venit acum, ce atâta grabă! Proiectul ne zice că ONG-urile (la pachet cu agricultorii persoane fizice) pot opta să transmită facturile în RO e-Factura, dar obligatoriu de la 1 ianuarie 2025. Și executorii judecătorești, dar ei au registrul lor separat!
  8. Nu au scapat nici nerezidentii care emit facturi, pot opta pentru transmiterea facturilor în sistemul RO e-Factura. Dar guvernul ne-a obișnuit că tot ce este opțional devine peste noapte obligatoriu, așa că aveți grijă.
  9. Și încă una bună! Dacă nu primești toate facturile de la toți furnizorii prin SPV, ai posibilitatea să notifici ANAF, adică să îi pârăști, tot prin SPV. Evident, doar atunci când acesta funcționează!

Acum sper că vă este mai clar e-TVA și faptul că boii au pus carul înaintea lor! e-TVA ar putea funcționa de la 1 ianuarie 2025, în niciun caz din august, cum vrea Marcel. Cum spuneam, digitalizarea ne aglomerează, nu ne eliberează. Vine la pachet cu obligații noi, cu activități administrative și cu sarcini noi. Probabil că se inventează o profesie nouă: cea de scriitor de note justificative, că asta ne așteaptă pe toți contabilii și contribuabilii, să ne justificăm activitatea, de ce sumele noastre nu se pupă cu ale lor.

Vă rog să mă iertați, că nu am vrut să vă stric feng-shui-ul estival. Din păcate, ne așteaptă iar o vară încinsă!

Profituri maxime să ai!

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Abonează-te la newsletter!

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top