De dimineata mi-au cazut ochii pe un mesaj care mi-a inseninat ziua, dar care mi-a dat de gandit si a trebuit sa imi fac o introspectie adanca in toata activitatea mea din ultimii ani. M-a onorat, dar m-a si responsabilizat, asa ca acest articol este raspunsul meu.
Buna dimineata admiratie si recunostinta pt munca ta, si pentru ca ai devenit o autoritate in domeniu, de-a lungul timpului te-am urmarit de la postari pe diverse canale, pana la emisiuni tv, si ai devenit un model pentru mine. Ma straduiesc de ceva vreme sa iau mai mai multi clienti de contabilitate, ajuta-ma te rog cu cateva sfaturi cum imi pot marii portofoliul de clienti, la noi in profesie e usor diferit, nu merge promovare, poate doar educativa. Multumesc zi minunata sa ai !
Raspunsul la intrebarea „cum pot sa imi maresc portofoliul de clienti” nu are o reteta minune si nici licori speciale, dar pot cel mult sa povestesc cum am procedat eu.
- Stabileste care sunt valorile si principiile de la care nu te abati. Chiar daca pana acum nu ti-ai pus problema de principii, mergi si uita-te la experientele triste de business si promite-ti ca nu le mai repeti niciodata. Nu e usor si nu se face imediat, este un proces lung, necesita multa obiectivitate, insa te ajuta sa ai incredere in tine, in deciziile tale si sa pui capul linistit pe perna.
- Alege sa fii diferit! Uita-te in jurul tau si vezi ce face marea masa de firme din profesia ta. Tu ce ai putea face in plus? Ce ai putea face diferit? Ce isi doresc clientii tai de la tine? Pentru mine a fost extraordinar sa imi ascult clientii, ca de aia am doua urechi si o gura, sa le folosesc proportional, iar cele mai multe idei de la ei mi-au venit. Prima intrebare atunci cand in sfarsit deschid gura, este: „Daca ai avea o bagheta magica, cum ti-ai dori sa decurga relatia noastra?” De la ei am aflat punctele nevralgice ale acestei profesii, durerile acestor oameni, asa ca m-am hotarat sa fac lucrurile diferit, sa vin in intampinarea dorintelor lor, mai ales ca de cele mai multe ori sunt normale si nu absurde.
- Reinventeaza-te si schimba-te dupa fiecare etapa. Un client se obisnuieste usor cu binele, asa ca din cand in cand trebuie sa vii catre el cu ceva nou, sa ajungi cea mai buna versiune a ta. Traim vremuri care au o viteza ametitoare, deci trebuie sa tii pasul cu tendintele. Sterge praful de pe tine si da-i bataie! Iar ca inspiratie, iti recomand sa citesti „Cultura serviciilor superioare” a lui Ron Kaufman.
- Respecta-te pe tine! Este poate cel mai greu lucru pe care trebuie sa il faci! Iar ca sa faci asta, trebuie sa nu te mai vinzi gratis sau ieftin. Analizeaza-ti activitatile, serviciile suplimentare, sarcinile repetitive, timpul alocat. Creste-ti tarifele, dar nu te uita la cele mici, uita-te in sus, ca acolo vrei sa ajungi. Si crede-ma cand iti spun ca, daca iti justifici matematic cresterea de tarif, clientul o sa inteleaga si o sa accepte. Iar cei care aleg sa plece, inseamna ca nu iti respecta munca si nu ii vrei in preajma ta!
- Aplica legea vidului!. Cel putin o data pe an, fa curatenie in clienti. Fa loc pentru altii noi. Vezi cine nu plateste la timp, cine nu aduce actele la timp, cui i-a crescut activitatea, cine te suna mai des si renegociaza tarifele recurente. Este o crestere pe orizontala, iar daca faci loc, ai timp de mai multi clienti, deci vei avea o crestere pe verticala.
- Educa si invata! Asa cum imi place sa spun, Nu lucra pentru ANAF, lucreaza cu clientii tai, pentru clientii tai! Rolul tau nu este doar sa faci declaratiile ANAF-ului si sa dai taxe la plata. Rolul tau este sa ii ajuti pe antreprenori sa foloseasca informatia contabila in afacerea lor, iar atunci ei vor vedea valoarea pe care o aduci cu munca ta si te vor aprecia mai mult.
- Nu spune NU! Rolul unui contabil nu este sa spuna NU, este sa propuna cel putin o solutie pentru o speta si sa spuna riscurile la care se supune clientul. Decizia e a lui, insa ajuta-l sa o ia in cunostinta de cauza. Tradu-i din romana in romana legislatia fiscala si vezi ce avantaje are. Hai sa incetam cu rolul asta de sperietoare pe care il are profesia noastra, sa ii aducem pe manageri spre noi, nu sa fuga mancand pamantul!
- Fa rai din ce ai! Schimba-te! Schimba oamenii din jurul tau! Schimba-ti conceptiile si mentalitatile! Fii deschis! Da stafeta mai departe! Alege angajati tineri si invata-i ce stii cel mai bine, pentru ca te vor tine minte toata viata! Implica-te in viata comunitatii tale! Ia atitudine! Iar lucrurile astea se vor intoarce inzecit catre tine!
- Fa networking! Mie networkingul mi-a schimbat viata si afacerea. Acolo am invatat sa vorbesc, sa cer ajutor, sa cunosc cam 1.000 de oameni in fiecare an, sa fiu tinuta minte, sa indraznesc sa cer ajutor sau referinte, sa stiu ce vreau, sa stiu unde imi doresc sa ajung.
- Invata! Aici nu ma refer doar la profesie, ca asta este obligatorie. Invata vanzari, invata marketing, invata recrutare, invata dezvoltare, invata management in adevaratul sens al cuvantului si pune in aplicare tot ce inveti.
Si nu te opri aici, ia-o de la capat!