Ai tot citit despre șomajul tehnic și sprijin acordat salariaților, dar nu e cazul tău, mai ales dacă tu centrezi, tu dai cu capul. Însă OUG 32/2020 vine cu clarificări față de ordonanța anterioară, referindu-se și la „Alți profesioniști„.
Aici intră cam tot ce a rămas pe dinafară, acei freelanceri organizați în: PFA, II, AF, CMI, BIA, toate formele de partidă simplă și nu numai. Dar hai să analizăm ce a vrut să zică poetul prin „alți profesioniști” definiți în Codul Civil art. 3 alin.(2).
“Sunt considerați profesioniști toți cei care exploatează o întreprindere. Constituie exploatarea unei întreprinderi exercitarea sistematică, de către una ori mai multe persoane, a unei activități organizate ce constă în producerea, administrarea sau înstrăinarea de bunuri ori în prestarea de servicii, indiferent dacă are ori nu un scop lucrativ.”
Ce înțeleg eu de aici, este că pe lângă PFA-uri, pot beneficia inclusiv administratorii de firme mici, fără salariați, care au fost afectați de actuala criză, pe perioada stării de urgență, prin întreruperea totală a activității, ca urmare a efectelor coronavirusului.
UPDATE: M-am gândit mai bine și am dezbătut cu foarte mulți specialiști. Administratorii, care au prestat activitatea fără formă contractuală de muncă, mandat sau administrare, NU pot obține ajutor social, pentru că nu au avut venituri anterioare. Divinendele sunt dreptul asociaților și NU al administratorilor, din păcate. Acum vedem cum ies la suprafață cutume interpretate românește și ne abatem de la interpretarea legală de bază.
Se adaugă inclusiv persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturi de autor, convenții individuale de muncă din cadrul cooperațiilor din Legea 1/2005, sportivii reglementați de Legea 69/2000.
Care sunt prevederile pentru alți profesioniști?
- Beneficiază de o indemnizație lunară de 75% din câștigul salarial mediu brut (salariul mediu brut pe economie – aproximativ 5.400 lei x 75% = 4.000 lei brut) prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 nr.6/2020.
- Indemnizația este supusă impozitării. Urmează clarificări suplimentare pentru calculul, declararea și plata obligațiilor fiscale, prin ordin comun de la ministrul muncii și ministerul finanțelor.
- Plata indemnizației se realizează de la bugetul de stat, în contul beneficiarului.
- Cererea se depune prin poșta electronică, însoțită de o copie a actului de identitate și declarație pe propria răspundere către agențiile de plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București.
- Termenul de depunere a cererii este 10 a lunii curente pentru luna anterioară.
- Termenul de plată este în cel mult 10 zile de la primirea cererii.
Nu pot să nu îți atrag atenția atunci când iei decizia să soliciți ajutor social, fără să te gândești la faptul că banii vin din fonduri europene, așa că vor urma controale. Cântarește bine dacă ești îndreptățit, pentru că riști să te coste mai mult decât îți imaginezi.
Atenție, ajutorul social este exact cum îi spune numele, un ajutor de subzistență pe perioada stării de urgență și se primește printr-o singură formă de organizare, adică un ajutor social/indemnizație șomaj tehnic per CNP. Așa interpretez eu imaginea de ansamblu. Chiar dacă ușa e larg deschisă, recomand prudență maximă celor care nu sunt îndreptățiți să solicite.
Și încă ceva: ți-ai comandat semnătură electronică pe numele tău? Dacă virusul a omorât dosarul cu șină, este momentul să folosești și tu o semnătură electronică în relația cu instituțiile statului. Ce zici?
Foto credit: Oku
Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!
Dacă vrei să ținem legătura sau să lași un comentariu, apasă subscribe!