Același haos (fiscal), o nouă etapă: „politica” amânărilor

Guvernul a adoptat recent Ordonanța de Urgență nr. 125/2024, o măsură menită a sprijini conformarea operatorilor economici, mai ales în ceea ce privește obligațiile fiscale legate de aparatele de marcat electronice și raportările financiare. Dar hai să vedem pe scurt ce aduce nou acest act normativ și ce trebuie să știe fiecare operator economic vizat.

1. Excepții pentru Stațiile de Încărcare a Vehiculelor Electrice

Poate cea mai notabilă noutate este excepția adusă pentru operatorii care dețin stații de încărcare pentru vehicule electrice. Potrivit noilor reglementări, aceștia nu vor mai avea obligația să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale (cunoscutele „case de marcat”) pentru serviciile de încărcare a vehiculelor electrice, „dacă plata se face exclusiv cu carduri de credit/debit sau prin aplicații de tip portofel electronic”.

Această măsură are scopul de a reduce sarcinile administrative și de a facilita conformarea acestor operatori, mai ales având în vedere complexitatea instalării unor echipamente fiscale adiționale într-o infrastructură tehnologică deja destul de sofisticată.

2. Suspendarea Obligațiilor Fiscale – Până Când?

În contextul digitalizării și al fiscalizării fluxurilor financiare, legea cere operatorilor economici să implementeze o serie de măsuri stricte pentru a asigura transparența. Cu toate acestea, Guvernul a decis că anumite obligații fiscale specifice pot fi suspendate temporar, astfel:

  • Pentru emiterea bonurilor fiscale cu cod QR și informațiile de identificare ale beneficiarului, obligația se suspendă până la 1 septembrie 2025. Această măsură vine să sprijine operatorii să se adapteze treptat la noile cerințe fără a fi sancționați în această perioadă de tranziție.
  • Pentru echiparea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale, obligativitatea este amânată până la 31 decembrie 2024. Această suspendare se aplică automatelor comerciale care funcționează exclusiv pe baza plăților electronice și care sunt deja în curs de dotare cu aceste aparate, dar nu au finalizat procesul din motive independente de voința lor.

Practic, operatorii care fac eforturi să se conformeze, dar întâmpină provocări tehnice sau de livrare a echipamentelor, nu vor fi penalizați temporar, oferindu-le astfel spațiu pentru a finaliza implementarea.

Una dintre cerințele clare ale protestului „Fără haos în legislația fiscală” organizat de contabili pe 8 iulie 2024 a fost tocmai această solicitare de claritate și predictibilitate în legislația fiscală. Știm deja că legislația din domeniul fiscal, mai ales în ceea ce privește obligațiile privind dotarea cu aparate de marcat electronice și codurile QR, a generat numeroase dificultăți pentru operatorii economici. Din păcate, Ministerul Finanțelor pare să fi ignorat aceste realități și apelurile venite din partea mediului de afaceri, care solicită constant reglementări simple și aplicabile.

În lipsa unei abordări coerente, ne-am trezit acum în situația în care obligațiile fiscale sunt suspendate temporar, până la 1 septembrie 2025 pentru implementarea codurilor QR și includerea datelor beneficiarului pe bonuri, iar până la 31 decembrie 2024 pentru dotarea automatelor comerciale cu aparate fiscale electronice. Dar, cum rămâne cu întrebările fundamentale ale operatorilor economici?

Ministerul Finanțelor creează, din nou, un peisaj de reglementări instabile, care se schimbă într-un ritm amețitor. Suspendările acestea, deși necesare pentru a da un răgaz operatorilor economici, sunt doar o altă dovadă că sistemul nu a fost bine gândit de la bun început. Operatorii care sunt forțați să implementeze aceste măsuri se lovesc de probleme tehnice, logistice și financiare semnificative. Aceste suspendări arată că legiuitorul nu a luat în considerare realitatea din teren, ci a impus reguli fără să consulte îndeajuns piața și specialiștii care ar fi putut avertiza asupra obstacolelor.

Cu aceste noi suspendări, s-a deschis, de fapt, o nouă etapă a haosului fiscal, pe care mediul de afaceri trebuie să o gestioneze, la fel cum a fost forțat să o facă în ultimii ani. E ca și cum Ministerul Finanțelor ne oferă o pauză ca să respirăm, dar imediat ne reamintește că, la termenul scadent, aceste măsuri tot vor trebui implementate. Ce ar fi însă dacă, în loc să tot amâne aplicarea unor măsuri imposibil de implementat, Ministerul Finanțelor ar analiza ce funcționează și ce nu, și ar face schimbările necesare în mod permanent și previzibil?

Mai mult, se creează un mediu incert pentru afaceri, în care operatorii economici nu mai știu exact dacă să investească acum în implementarea aparatelor și codurilor, sau să aștepte noi amânări. Este un haos organizat care riscă să destabilizeze încrederea contribuabililor în legislația fiscală.

Mediul de afaceri și profesioniștii în contabilitate cer de ani de zile stabilitate legislativă și o comunicare clară, iar Ministerul Finanțelor pare să se afunde în aceeași spirală a deciziilor temporare și a „soluțiilor” de avarie. Acest haos nu face decât să crească costurile de conformare pentru companii, împovărându-le financiar și administrativ, în loc să faciliteze un sistem fiscal eficient și modern.

3. Obligații noi de raportare pentru instituțiile financiare

Ordonanța nu se oprește aici. Ea aduce și modificări importante la Codul de Procedură Fiscală (Legea nr. 207/2015), extinzând obligațiile de raportare ale instituțiilor financiare. Astfel, entitățile supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) trebuie să raporteze periodic organului fiscal informații despre produsele de asigurări de viață și alte produse financiare deținute de persoanele fizice rezidente în România.

Ce înseamnă asta? În esență, instituțiile financiare trebuie să transmită semestrial liste cu persoanele care au contractat asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de produse și alte detalii relevante. Este o măsură menită să îmbunătățească transparența și să sprijine fiscalizarea veniturilor, dar vine și cu sancțiuni semnificative pentru nerespectare – amenzile pot varia între 20.000 și 100.000 lei.

Ce înseamnă aceste măsuri pentru operatorii economici?

Este deja un „pattern” bine cunoscut: Ministerul Finanțelor se răzgândește, amână și revine asupra propriilor decizii. Din păcate, nu este pentru prima dată când vedem acest tip de inconsecvență legislativă – ba chiar este o practică frecventă în domeniul fiscal și economic.

În ultimii doi-trei ani, au fost nenumărate acte normative emise în grabă, fără consultare și analiză temeinică, ce au fost ulterior amendate, prorogate sau anulate complet. Fie că vorbim de termene imposibil de atins pentru implementarea unor măsuri fiscale noi, fie de reglementări economice confuze, mediul de afaceri este cel care suportă consecințele acestei instabilități.

Firmele, contabilii și profesioniștii din domeniu s-au obișnuit, din păcate, cu aceste schimbări bruște și lipsite de fundament. Fiecare ordonanță sau hotărâre pare să fie lansată ca un experiment social: vedem cum reacționează contribuabilii și apoi, în funcție de „feedback,” se revine, se suspendă sau se amână aplicarea. Acest mod de lucru nu face decât să submineze încrederea în legislația fiscală și economică, transformând conformarea fiscală într-un exercițiu de supraviețuire într-un sistem plin de contradicții și revizuiri interminabile.

Profituri maxime să ai!

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Abonează-te la newsletter!

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top