Dacă în articolul precedent îți povesteam că am reușit să sintetizez OUG 69 din 14 pagini într-una singură scrisă mărunt, azi am avut aceeași provocare la OUG 70, o ordonanță cu de toate, fără picant și pe alocuri cu ceva dulce și surprize plăcute.
Se prelungește șomajul tehnic pentru perioada cuprinsă între încetarea stării de urgență (15 mai 2020) și 31 mai 2020, cu posibilitatea continuării după această dată doar în domeniile în care se vor menține restricțiile.
Se prelungește acordarea indemnizațiilor de ajutor social primite de alți profesioniști (PFA, II, IF, avocați, sportivi, drepturi de autor) până la data de 31 mai 2020, cu posibilitatea continuării după această dată doar în domeniile în care se vor menține restricțiile.
Indemnizațiile de mai sus nu sunt supuse executării silite prin poprire, indiferent de bugetul din care se suportă.
Indemnizațiile de concediu pentru părinți conform Legii 19/2020 se prelungesc până la finalizarea anului școlar 2019 – 2020.
Reglementări specifice pentru programele de formare profesională a adulților care se pot desfășura în sistem online, pentru o perioadă de 30 zile de la încetarea stării de urgență. Citește mai multe în ordonanță.
Se prelungește valabilitatea certificatelor de acreditare a furnizorilor de servicii sociale pentru o perioadă de 60 zile de la încetarea stării de urgență.
Angajatorii din sistemul public și privat cu un număr mai mare de 50 salariați, au obligația de a stabili programe individualizate de muncă, fără acordul salariatului, astfel încât decalajul de începere a programului de lucru să fie într-un interval de trei ore. Programul de muncă individualizat și modul de repartizare pe zile se stabilesc în actul aditional la contractual individual de muncă.
Măsuri specifice în domeniul sănătății, din care precizez câteva:
-
- nu este necesară folosirea cardului de sănătate pentru serviciile medicale sau de eliberare medicamente;
- consultațiile medicale pot fi acordate și de la distanță, utilizând orice mijloace de comunicare.
Măsuri specifice privind activitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului. Pe o perioadă de 6 luni de la încetarea stării de urgență, activitatea registrului se derulează prin mijloace electronice și prin corespondență. Activitatea cu publicul la ghișeu se derulează pe parcursul unui program de 4 ore, fracționat. Declarațiile pe proprie răspundere pot fi sub semnătură privată, în formă electronică sau în formă autentică certificată de avocat. Specimenul de semnătură se transmite legalizat de notar sau certificat de avocat.
Termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real se prelungește până la 1 noiembrie 2020. Poate fi semnată electronic sau certificată de avocat, transmisă electronic, prin poștă sau curierat.
Măsuri în domeniul insolvenței în contextul epidemiei. Citește mai multe în ordonanță.
Măsuri în vederea sprijinirii industriei evenimentelor culturale în contextul epidemiei. Pentru evenimentele și festivalurile programate în perioada 8 martie – 30 septembrie sau perioada în care se suspendă dreptul de organizare a evenimentelor, urmează să se aplice următoarele reguli:
-
- În cazul reprogramării evenimentului, participantul va putea folosi biletul achiziționat. Data reprogramării nu poate depăși data de 30 septembrie 2021.
- În cazul anulării evenimentului sau în cazul imposibilității folosirii biletului de acces, participantul va primi un voucher pentru întreaga sumă ce va fi folosit pentru achiziționarea de produse sau servicii oferite de organizator, conform unui regulament detaliat comunicat de către organziator.
- În cazul în care voucherul nu este folosit până la 30 septembrie 2021, organizatorul va rambursa toate sumele pe care le-a primit din partea participantului până la 31 decembrie 2021.
Măsuri specifice educației în contextul epidemiei. Citește mai multe în ordonanță.
Măsuri cu privire la valabilitatea unor documente. Valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice se menține pe toată durata stării de urgență precum și pentru o perioadă de 90 zile de la încetarea acesteia.
Măsuri specifice în domeniul străinilor în contextul epidemiei. Citește mai multe în ordonanță.
Sunt scutite de TVA cu drept de deducere livrările către asociații și fundații, de medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive și echipamente medicale și sanitare utilizate în contextul epidemiei și menționate in Anexa 2, efectuate până la data de 1 septembrie 2020. Scutirea se aplică cu condiția ca bunurile să fie utilizate pentru combaterea Covid sau donate altor entități. Furnizorul justifică scutirea de TVA cu declarație pe propria răspundere cu privire la destinația bunurilor, pusă la dispoziția sa de către asociația/fundația beneficiară, cel târziu la momentul livrării. Nerespectarea destinației constituie contravenție și se sancționează cu amendă egală cu cuantumul TVA-ului scutit. Prevederile intră în vigoare la 24 mai 2020.
Pentru veniturile obținute în Romania de rezidenți și nerezidenți din activitățile desfășurate în domeniul organizării de evenimente culturale, artistice, sportive, științifice, educaționale, de divertisment, impozitul se calculează și se reține în momentul plății venitului și se declară și se plătește până la data de 25 a lunii următoare celei în care a avut loc evenimentul. Prevederile se aplică în cazul în care evenimentele sunt reprogramate până la finalul anului 2021.
Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor bancare, debitorii trimit creditorilor o solicitare în acest sens, în format letric sau prin poșta electronică, până cel târziu 15 iunie 2020.
Prin certificatul pentru situații de urgență necesar pentru amânarea ratelor, se prelungește perioada de referință pentru care veniturile sau încasările s-au diminuat cu minim 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020.
Se prelungește termenul de eliberare a certificatelor pentru situații de urgență până la data de 15 iunie 2020.
Măsuri specifice pentru transportul rutier județean de persoane și transportul elevilor. Citește mai multe în ordonanță.
Pe perioada de alertă, operatorii de utilități nu pot opri furnizarea serviciilor de utilități respective și se amână debranșările/deconectările.
Să ne înțelegem, este doar o sinteză, că de analiză n-a avut vreme guvernul să ne lase timp. Așa că eu te invit să vezi ce conține, iar dacă sunt subiecte de interes pentru tine, scrie-mi ca să le dezvoltăm împreună.
Să fii bine!
Foto credit: Oku
Trimite-mi un email la valentina.saygo@askfor.ro dacă vrei să stabilim o ședință de consultanță și să detaliem speța ta.
Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!
Dacă vrei să ținem legătura sau să lași un comentariu, apasă subscribe!
Caută-mă și pe Youtube și apasă pe clopoțel!