Ordonanța de urgență 69/2020 vine la pachet cu o serie de prevederi care se adresează atât persoanelor juridice, cât și persoanelor fizice. Vorbește despre bonificații acordate la depunerea declarației unice, acordarea de facilități fiscale și anularea dobânzilor și penalităților de întârziere.
Acordarea de bonificații pentru persoanele fizice
- Se amână termenul de depunere a declarației unice pentru 2019 până la data de 30 iunie 2020.
- Se acordă bonificații de 5% pentru impozitul pe venit, CAS si CASS dacă declarația unică se depune electronic, până la data de 30 iunie 2020. Dacă aceste obligații se plătesc în termenul de declarare (prin plată sau prin compensare) și declarația unică este depusă electronic (adică beneficiază de bonificație de 5%) se mai aplică încă o bonificație de 5% pentru cele trei taxe. Bonificația se determină direct de către contribuabil și se evidențiază distinct în declarația unică. Contribuabilii care au depus declarația unică fără calculul bonificației, pot depune declarație rectificativă. Pentru sumele achitate în plus, se poate cere compensarea sau restituirea acestora.
- Începând cu anul 2021 se acordă bonificații de 10% pentru impozitul pe venit, CAS și CASS. Urmează clarificări ulterioare.
Facilități fiscale
- Se acordă scutirea de CAS, CASS și CAM pentru sumele acordate de către angajator din fondul de salarii sub forma de premii/stimulente, în contextul COVID către angajații care desfășoară activități care presupun contactul direct cu cetățenii și sunt supuși riscului de infectare.
- Se acordă facilități la plata impozitului anual pe clădiri pe durata situației de urgență. Consiliile locale pot adopta hotărâri pentru reducerea impozitului pe clădiri cu 50% pentru clădirile nerezidențiale deținute de persoane fizice sau juridice, folosite pentru activități economice, dacă utilizatorii au fost obligați să întrerupă total sau partial activitatea pe perioada stării de urgență. Sunt detaliate mai multe criterii de acordare.
- Se acordă facilități la plata taxei și a chiriei datorate pentru ocuparea domeniului public cu panouri publicitare.
Anularea unor obligații accesorii
- Se anulează obligațiile accesorii (dobânzi și penalități) pentru toate categoriile de persoane fizice și juridice, indiferent de forma de organziare sau asociere, pentru următoarele situații:
- Obligațiile bugetare scadente la 31 martie 2020.
- Obligațiile bugetare scadente pe perioada situației de urgență.
- Obligațiile bugetare stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 martie 2020.
- Obligațiile bugetare supuse eșalonării la plată până la data de 15 decembrie 2020.
- Anularea obligațiilor accesorii se realizează pe baza cererii depuse de contribuabil până la data de15 decembrie 2020.
- Anularea obligațiilor accesorii pentru obligațiile restante datorate bugetelor locale sau altor instituții sau autorități publice.
Atenție, acest capitol prezintă mai multe detalii și condiționări și necesită o analiză specifică fiecărui caz în parte.
Înscrierea în scopuri de TVA
Analiza de risc pentru înscrierea în scopuri de TVA se realizează ulterior înscrierii. Vechea prevedere interzicea înscrierea în scopuri de TVA a contribuabililor care prezintă risc fiscal ridicat.
Din paisprezece pagini de act normativ, am sintetizat una singură, cu amendamentul că unele din măsuri vor avea reglementări ulterioare sau conțin diverse condiționări. Dar sper ca articolul să te ajute pentru o trecere în revistă a măsurilor și să citești ce este aplicabil în cazul tău.
Să fii bine!
Foto credit: Valentina Saygo
Trimite-mi un email la valentina.saygo@askfor.ro dacă vrei să stabilim o ședință de consultanță și să detaliem speța ta.
Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!
Dacă vrei să ținem legătura sau să lași un comentariu, apasă subscribe!
Caută-mă și pe Youtube și apasă pe clopoțel!