Fără a avea publicate măsurile pe care le va lua guvernul pentru starea de urgență și sprijinire a mediului de afaceri, aș vrea să vă comunic procedura de șomaj tehnic existentă la momentul actual, respectiv înaintea modificării legislației. Am speranța că această măsură va fi cea mai avantajoasă de aplicat în relațiile de muncă, atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, în mod special aceia care sunt afectați direct și indirect de starea de urgență și restricționare a activității.
Prin urmare, vin cu precizările legislative valabile ÎNAINTE de decretarea stării de urgență.
Șomajul tehnic este reglementat de art. 52 din Codul Muncii, pentru următoarele situații:
- în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă
- în cazul reducerii parțiale a activității pe o perioadă ce depășește 30 zile, cu reducerea programului de lucru de la 5 la 4 zile pe săptămână
Pe perioada întreruperii/reducerii activității, salariații beneficiază de:
- indemnizație salarială de 75% din salariul de bază
- se află la dispoziția angajatorului la domiciliu, pentru a fi rechemat la locul de muncă oricând, la reluarea activității
În forma actuală, costurile șomajului tehnic sunt suportate de angajator, singura excepție fiind contribuția CAM 2,25%.
Întreruperea contractului de muncă se raportează în Revisal astfel:
- începutul întreruperii: în 20 zile de la decizia administratorului de suspendare și informare a salariaților
- încetarea întreruperii: în 20 zile de la terminarea suspendării și rechemarea salariaților la locul de muncă
Angajatorul trebuie să asigure consultarea cu reprezentantul sindical, acolo unde este cazul.
Dosarul de șomaj tehnic:
- hotărâre AGA de întrerupere temporară a activității
- decizie de comunicare către fiecare salariat în parte
- consultarea cu reprezentantul sindical, dacă este cazul
- referat de justificare și motivare a întreruperii activității
Acum nu ne rămâne decât să așteptăm deciziile guvernului. Știu că este greu, însă nu avem ce face. Circulă multe informări, proiecte de lege, decizii și soluții pe net, dar nu au ca efect decât să ne îmbolnăvim de strategită acută.
Țineti aproape de contabilii și consultanții voștri, până la momentul în care măsurile se vor publica în monitorul oficial. Atunci când se vor publica, fiecare cuvânt și fiecare virgulă sunt importante. Până atunci nu au ce sfaturi să vă dea, decât dacă ghicesc în ghioc.
Cea mai bună decizie este NICIO decizie!
Fii responsabil! Fii flexibil! Fii adaptabil! Fii rațional și nu acționa din impuls!
Eu îți doresc cash-flow pozitiv și să trecem cu bine!
Mai multe sfaturi serioase vei găsi în Ghidul Antreprenorului Începător și îți mulțumesc pentru comandă!
Trimite-mi un email la valentina.saygo@askfor.ro dacă vrei să stabilim o ședință de consultanță.
Foto credit: Valentina Saygo
Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!
Dacă vrei să ținem legătura sau să lași un comentariu, apasă subscribe!